2010-02-24
5-årig pojke som säger att han är flicka
Jag har ett barnbarn som är en pojke på fem år. Han säger att han är flicka och inte pojke och kallar sig för ett flicknamn. Han vill ha klänning och gärna rosa. Detta har pågått i cirka två år. Han fick en lillasyster för 2 är sedan. Bör man söka hjälp? Eller är det något som kan gå över av sig själv. /Hälsningar från en orolig farmor.

Malin Alfvén svarar:
Att vilja, att låtsas vara någon annan är det som barn gör hela tiden. Man är mamma, pappa, storasyster eller en beundrad kompis. Jag träffade till exempel en liten kille som var en katt i flera månader och en annan som var Lucia i ett helt år.
Det är alltså inte ovanligt att en kille på 5 år vill vara tjej, klä sig i klänning och i rosa och att små tjejer vill vara killar. I din sonsons fall kan det till exempel handla om att han vill vara flicka för att han märker att lillasyster får – i hans tycke – finare kläder och mer uppmärksamhet eftersom hon är liten och flicka.
Vi vuxna reagerar oftare om en pojke vill vara en flicka än tvärtom. Pojkflickor är mer accepterade än tjejiga killar. Det som brukar hända när en liten pojke klär sig som tjej är att kompisar och även vuxna i omgivningen så småningom reagerar. Barnet brukar då acceptera den sociala koden och slutar att vilja vara flicka.
Du skriver ingenting om det, men jag anar av ditt brev att du är orolig för att pojken kommer att bli homosexuell som vuxen. Det kan vi inte veta något om vid hans ålder.
Att vara homosexuell är ju inte ett problem i sig. Men det kan bli ett problem om pojken blir retad om han fortsätter att klä sig som flicka. De flesta barn slutar dock som sagt med detta om de blir retade.
Det framkommer inte av ditt brev om du har pratat med pojkens föräldrar om din oro. Om du inte har gjort det tycker jag att du ska göra det. Om föräldrarna inte upplever någon oro finns det ingen anledning att söka hjälp. Om de också är oroliga, kan de vända sig till BUP.
Med vänlig hälsning,