2016-02-15
6-åring som gillar död och blod
Min 6-åring har emellanåt försvunnit in på sitt rum med min mobil. Hon har spel däri som hon ibland spelar, vilka är barnanpassade och helt okej. Alltså har hennes användande av mobilen inte varit något jag och min sambo reflekterat över. Inte förrän hon började nynna på märkliga låtar och rita dödskallar och blod på sina teckningar. När vi frågat om det har hon sagt att det är en hemlis. Vi har fortsatt fråga, nyfiket och vänligt- varpå hon visar oss filmer hon har lyckats hitta på YouTube trots s.k "skyddsfilter". Filmerna är tecknade och visar hur figurer mördar folk med kniv, slagträ och yxor. Flickan säger att hon tycker filmerna är roliga och vackra och att hon förstår att det handlar om att döda andra. Detta skrämmer mig!
Flickan har de senaste 3-4 åren varit intresserad av vampyrer och zombier, velat se på Hotel Transylvanien, vampyrhotellet m.m. Hon har oftare målat bilder på just zombier och vampyrer med stygn och blod. Är detta normalt utforskande om döden?
Hur ska vi hantera hennes fantasier om blod och död? Är hennes beteende något vi bör bevaka? Hur kan det påverka henne i tonåren?
I övrigt är hon oftast glad, lekfull och har mycket fantasi. Ibland känner hon sig ensam fastän jag och sambon är där och leker med henne. Hon vill inte leka med kompisarna på förskolan, utan vill hellre leka med äldre barn (som inte alltid vill).Är ensambarn och träffar sin biologiska pappa ca 7ggr/mån. Trivs på förskolan.

Ingrid Gråberg svarar:
Om din 6-åring var fascinerad av att se på filmer där verklighetstroget våld stod i centrum och realistiskt sminkande skådespelare blev dödade på olika spektakulära sätt skulle jag bli både förvånad och orolig. Men som jag förstår det så är det tecknade figurer och handlingar med humoristiska inslag som hon tittar på.
Om jag har uppfattat saken rätt kanske själva dödandet/döden inte alls är det som är i fokus. För någon med livlig fantasi behöver det inte vara konstigare att fastna för vampyrer än en människoliknande anka (som i och för sig aldrig dör men som mer än en gång blivit platt som en pannkaka under ett nedfallande piano eller liknande) eller en man med cape som kan flyga och utföra alla möjliga stordåd. Jag tänker att det kan vara det overkliga och fantasifulla inslagen som lockar och kanhända upplevs vampyr- och zombiefilmerna som både roliga och spännande. Och i så fall behöver inte din dotters intresse vara skadligt på något sätt.
Små barn gillar upprepningar. De vill gärna höra samma saga flera gånger och verkar aldrig tröttna på sin favoritfilm. Att fastna för olika intressen eller teman är heller inte ovanligt under uppväxten. Det kan handla om allt från prinsessor till dinosaurier och kan vara väldigt lönsamt för företag som säljer samlarbilder, målarböcker, pussel, spel och t-shirts med tryck, för att bara nämna några exempel på åtråvärda varor för den som går in för sitt intresse till hundra procent.
Som förälder kan man ibland ha synpunkter på barnens intressen. Man kanske tycker att vissa saker bidrar till utvecklingen på ett positivt sätt och anser att andra saker är meningslösa eller till och med fördummande eller skadliga. Medvetet eller omedvetet kan man också värdera intresseområdena olika beroende på irrationella skäl som till exempel vad man själv uppskattade som barn.
Ibland händer det att barn blir så uppslukad av ett intresse att de blir lite väl enkelspåriga och knappt kan prata om någonting annat. Då kan det vara bra att försöka introducera lite andra aktiviter också, eftersom risken är stor att kompisarna tröttnar på att leka samma sak hela tiden. Nu uttrycker du ingen oro för detta (om du inte menar att detta är anledningen till varför de äldre barnen inte alltid vill leka med din dotter), utan det är temat vampyrer och zombier/blod och död som skrämmer dig.
Skulle det vara så att jag missuppfattat det hela och det verkligen finns en tydlig fascination för död och blod förstår jag om du är bekymrad. Därmed inte sagt att det ens då behöver röra sig om något destruktivt och skadligt. Så länge din dotter inte verkar njuta av att se människor dö eller plågas och så länge hon inte själv skadar andra med flit tycker jag inte att du har anledning att oroa dig för hennes framtida utveckling.
För att försäkra dig om att flickan kan skilja mellan fantasi och verklighet föreslår jag att du läser högt ur en barnbok om vampyrer och stannar upp ibland och frågar vad dottern tänker om det som händer i boken. Hur ser hon på vampyrer och zombier? Vad tänker hon om döden? Visar det sig att hon har mycket funderingar kring döden får du ett gyllene tillfälle till ett filosofiskt och utforskande samtal med din 6-åring. Känner du en klump av oro i magen efter samtalet tycker jag att du ska konsultera en barnpsykolog. Om du istället känner dig lugnad kan du med gott samvete tillåta barnanpassade filmer och böcker om vampyrer och zombier.
Vänlig hälsning,