Är min pojkvän pedofil?
Jag har varit tillsammans med min 6 år äldre pojkvän i 10 månader nu (Jag är 21). Hans vän har påpekat att han sagt att han gillar barn men visste dock inte om det var ett skämt eller inte. Hans tidigare förhållanden har varit med 7 år yngre tjejer och nu har jag kommit på honom med att sitta och titta på videor på rökande barn på sin dator. Han har nämnt till mig att han tycker rökning är sexigt också. Jag får ofta höra ord som lillen, mini, min bebis, snutten, pluttis, min lilla flicka och andra "bebisord".
En annan sak han berättat för mig är att han har haft problem med att bli kåt, aldrig tänkt på sex men att han för en gångs skull gör det när han är med mig och att jag har som han kallar det "botas hans asexualitet".
Nu mår jag bara illa av allt för jag får ofta höra att jag har babyface, att jag beter mig väldigt gulligt och lite barnsligt som kan ligga och kolla på disneyfilmer när jag är sjuk eller tycka att det är kul att typ leka brottning, hoppa studsmatta och alltså ja, sånt som barn också tycker är kul. Har väldigt gulligt ljus röst och sånt har jag också fått höra en hel del från andra.
Gillar min pojkvän mig för han ser mig som ett litet barn? Är det därför hans sexlust har framkommit med mig, för att han bara tänder på barn och ser mig som ett?
Detta kanske låter som ett obetydligt problem men jag tycker bara det är riktigt obehagligt och går runt och oroar mig för att han ska lämna mig när jag blir äldre osv. Vad tror du om allt? Är det ens normalt att tända på?

Jenny Jägerfeld svarar:
När du berättar om din pojkvän och er relation så förstår jag att det kommer upp tankar och funderingar kring vad det egentligen är som han tänder på. Du beskriver hur han verkar tycka om när du gör saker som han ser som gulliga och barnsliga och hans ömhetsbetygelser verkar ofta handla om att du är liten.
Det skulle ju kunna vara så att han har ett tändningsmönster som innebär att han går igång på barn eller tonåringar, men det skulle också kunna vara så att han tänder på eller helt enkelt bara tycker om att vara den omhändertagande, starka, manliga och att du är den behövande, den lilla.
Det är viktigt att komma ihåg att han faktiskt inte är tillsammans med ett barn, utan med dig som är 21 och vuxen. För det är ju faktiskt så att även om han nu skulle ha ett pedofilt eller hebefilt (sexuell dragning till barn i tidig pubertet) tändningsmönster så innebär ju inte det automatiskt att han skulle förgripa sig på barn eller kolla på barnporr. Man kan inte rå för vilket tändningsmönster man har, men man kan ansvara för hur man hanterar det. Men som sagt, vi vet verkligen inte om detta ens är fallet.
Om du kände dig helt bekväm med att han behandlar dig som om du vore yngre, så skulle ju allt vara helt okej. Men nu låter det ju inte som om det är så. Om du känner dig obekväm med hans sätt att förhålla sig till dig så behöver du säga något om det. Är det så att han bara ger dig bekräftelse när du visar dina barnsliga sidor? Eller är det så att du också kan få vara stark, kompetent och oberoende om det är något du vill?
Utifrån hur dina tankar går och hur mycket du verkar oroa dig så tycker jag att du ska prata med honom och fråga hur han känner. Jag förstår att det inte alls är lätt, men det är inte heller lätt för dig att gå runt med den här oron och obehagskänslan. Jag tycker du kan säga precis så som du skriver i brevet till mig. "Gillar du mig för att du ser mig som ett litet barn?"
Det allra viktigaste är att du ska må bra i din relation och jag hoppas att du kan hitta ett sätt att tala med din pojkvän om detta. Men om det känns svårt att tala med honom eller om du ändå känner att du behöver prata med någon utomstående om din oro och dina farhågor så tycker jag att du ska ringa till Preventell. Preventell är en nationell hjälplinje för människor som känner oro för sina sexuella tankar eller handlingar eller som tappat kontrollen över sin sexualitet, men också för anhöriga eller andra som har frågor om sexuellt problembeteende. Dit kan du ringa för att få stöd och råd och numret är: 020 667788.
Varma hälsningar!