Sprutskräck - vad kan vi göra?
Vi skulle vilja att vår 4-åriga dotter kan ta sin 3:e Twinrix-spruta. De två första tog hon i jan/feb 2009. Sedan dess har hon blivit jätterädd för nålstick.
Vi kan försökt följa råd som vi hittat på Internet, och vi har försökt muta henne med att hon får köpa vad hon vill om hon tar sprutan, men hon vill inte ha något och säger att hon kommer att dö om hon måste ta sprutan.
Jag tror inte att det går att ta sprutan utan tvång, vi har redan tvingat henne en gång, men jag vill verkligen INTE tvinga henne igen. Jag är rädd att hon kommer att bli spruträdd för resten av livet om vi tvingar henne igen, om hon inte redan är det. Vad kan vi göra? Var kan man få hjälp?

Ingrid Gråberg svarar:
Det är viktigt att försöka ta reda på varför er dotter är rädd för sprutor. Hon har själv sagt att hon kommer att dö om hon måste ta sprutan, men frågan är om hon tror att det är själva sprutan som kommer leda till döden eller om hon tror att hon ska bli så rädd att hon dör. Först när man vet vad som skrämmer henne, så kan man lugna henne med fakta.
Många barnsjuksköterskor är duktiga på att hjälpa barn att hantera sin rädsla, genom att visa och berätta om vad som händer/kan hända, och låta barnet få bekanta sig med sprutan på olika sätt. De brukar också erbjuda ett bedövningsplåster som gör att själva sprutsticket inte behöver göra ont.
Är rädslan så stark som ni beskriver det kan det vara klokt att ta hjälp av en kognitiv beteendeterapeut som, i samarbete med en sjuksköterska, hjälper barnet att komma över sin rädsla. Gärna en person som har tidigare erfarenhet av att jobba med spruträdsla, eftersom det ibland kan vara lite knepigare att jobba med en spruträdsla jämfört med andra rädslor/fobier.
Har ni tur kan det finnas en person med tillräcklig KBT-utbildning på den läkarmottagningen där ni tar sprutorna, men troligtvis får ni vända er till BUP för att få hjälp med detta. Ett annat alternativ är att anlita en privatpraktiserande psykolog/psykoterapeut med KBT-utbildning.
Vänliga hälsningar