2010-10-22
13-åring som skolkar och ljuger
Jag har en dotter på 13 år som jag har riktigt svårt att hantera just nu. Sedan något år har jag ensam vårdnad eftersom pappan är alkoholist och knappt klarar av att sköta sig själv. När hon är där är hon uppe hela nätterna, sköter inte sin hygien m.m. Det gjordes två olika utredningar hos soc där de kom fram till att han inte kan ha henne mer än en dag i veckan.
Nu har min dotter börjat uppföra sig på ett helt oacceptabelt sätt. Hon skolkar, hon ljuger för mig och för sina vänner och övriga familjen och hon tar saker och pengar hemifrån. Vi har pratat massor om detta men det spelar ingen roll vad jag säger eller gör.
Jag har försökt använda mig av belöningar när hon sköter sig och konsekvenser i form av mobilförbud, dataförbud m.m. när hon missköter sig. Problemet är att hon drar iväg till sin pappa när hon inte får sin vilja igenom. Pappan i sin tur anser att det inte är hans sak att hantera dessa problem utan låter henne göra som hon vill.
Det som tillslut ställde allt på sin spets var när min dotter slog mig riktigt ordentligt för någon vecka sedan. Jag försökte hålla mitt lugn och vi pratade om det sedan i lugn och ro när hon hade lugnat ner sig.
Det som gör att jag orkar är att hon för det mesta är helt underbar när hon är hemma hos mig, trevlig och go. Men så fort något går henne emot eller hon inte får som hon vill så flyr hon på ett eller annat sätt.
Vad ska/kan jag göra för att hjälpa henne tillbaks på rätt väg så att det inte går åt skogen för henne?

Jenny Klefbom svarar:
Det låter som att socialtjänstens utredningsresultat inte riktigt stämmer med verkligheten. För inte kan de väl ha menat att det är okej för din dotter att vara uppe hela natten den där enda dagen som hennes pappa ”klarar av” att ha hand om henne? Det är det första som slår mig när jag läser ditt brev.
Det andra är hur skolan tänker kring din dotters skolk – och vilka konsekvenser skolket (och att vara uppe hela natten ibland) får på hennes skolprestationer. Vet du hur din dotter ligger till i skolan? Kommer hon t ex att uppnå målen i alla ämnen i skolan?
Det tredje som slår mig är att du och din dotter i grunden tycks ha en god relation, men att detta i dagsläget inte räcker för att hålla din dotter på rätt sida av en massa gränser. Gränser som är väldigt viktiga att hålla på i hennes relativt låga ålder. För om hon ljuger och stjäl så blir i alla fall jag orolig över vad det är som hon behöver ljuga om. Och vad det är hon behöver så mycket pengar till att hon måste stjäla.
Vid 13 års ålder är man fortfarande ett barn, och att exempelvis umgås med betydligt äldre ungdomar, dricka sprit eller hamna i kriminella sammanhang är så mycket farligare för ett så ungt barn än det är för en bara några år äldre ungdom.
Eftersom både tankar och känslor är väldigt omogna hos en 13-åring riskerar hon att bli riktigt lurad och utnyttjad, eller hamna i riktigt farliga situationer, på grund av sitt bristande omdöme.
Jag tycker alltså att du ska mobilisera alla krafter kring din dotter. För det första behöver du uppmärksamma soc på vilken effekt deras bedömning har fått.
Du behöver också be dem om hjälp med att hantera din dotter eftersom du själv inte känner att du klarar av henne just nu.
Slutligen behöver du ha ett mycket tätt och nära samarbete med skolan. Be om regelbundna uppföljningsmöten där ni exempelvis kan göra upp om att de slår larm så fort din dotter inte dyker upp i skolan. Eller då hon gör något förbjudet i skolan. Eller då hon ser ut att vara på väg att halka efter i skolarbetet. Det är ju skolans sak att se till så att din dotter klarar av att gå ut skolan med godkända betyg, så de har all anledning att agera.
Sen finns det kanske fler i din flickas närhet som kan tänka sig att engagera sig. Mormor och morfar? Farmor och farfar? Syskon? Kompisars föräldrar? Grannar? Fritidsaktivitetsledare? Samla alla till ett starkt och tryggt nätverk som både står för kontroll och stöd. Ett starkt nätverk är faktiskt det som utgör det allra bästa skyddet för ungdomar som är på väg att välja fel väg i livet.
Vänlig hälsning,