Hur bryter man med en som hotar med att begå självmord?
Min bror har skaffat en tjej (sin första). De flyttade snabbt ihop. Pga studier bytte han stad. Hon valde att flytta med honom. De är båda unga. Hon vill ha barn nu. Han vill inte ha barn utan plugga. Hon har diagnos borderline. I samband med flytten avbröts hennes kontakt med psykolog. Hon har ett stort bagage (missbruk i familjen, sexuellt utnyttjande, självmordsförsök etc). Hon kommer inte bra överens med någon i sin familj. Hon sover inte, vågar inte gå ut, har inga vänner, har panikångestattacker, slutat med sina anti-depressiva etc.
Min bror är en snäll kille. Han visste inte vad han gav sig in på. Han har lovat henne allt. De är bl a förlovade. Under tiden har min bror tappat kontakt med sina vänner och familj, studierna fallerar, han har lånat pengar, och han ser ut som att han inte har sovit på ett halvår. Han vågar inte göra slut. Han vågar inte lämna henne i mer än ett par timmar i streck. Han är övertygad om att hon kommer att ta sitt liv (hon har försökt ett par ggr). Han säger att han älskar henne, men att han inte orkar längre.
Både jag och min mor har lyssnat i många timmar och försökt att inte lägga oss i/styra. Peppat, lagt upp planer, försökt sätta gränser. Men på det stora hela blir det sämre och sämre. Han klarar inte av situationen som den är nu. Han klarar inte av att ändra på den. Vad ska vi göra? Jag har sagt att jag tycker att han borde göra slut, och att det inte är hållbart att försöka rädda en person när man själv drunkar på köpet.

Ingrid Gråberg svarar:
Du har helt rätt i att man inte bör stanna kvar i en relation under de omständigheterna som du beskriver. I förlängningen gör din bror både sig själv och sin flickvän en otjänst. För vad händer om han dukar under av stress och sömnbrist och hamnar på sjukhus? Jo, hans sambo måste helt plötsligt klara sig helt själv. Därför bör din bror snarast göra något åt situationen – för sin och för tjejens skull.
En person som gjort upprepade självmordsförsök behöver professionell hjälp. Den som har diagnosen Borderline ägnar sig ofta åt självskadebeteenden och självmordshandlingar av olika slag. Deras sinnesstämning brukar också ha en tendens att svänga plötsligt och kraftfullt, vilket kan vara lika påfrestande för omgivningen som för dem själva. Dessbättre finns det hjälp att få.
Dialektisk Beteendeterapi, DBT är en terapiform som är speciellt utvecklad för självmordsnära och destruktiva personer med diagnosen Borderline/Emotionellt instabil personlighetsstörning. Även andra terapiformer kan vara till stor nytta, liksom läkemedelsbehandling.
Det bästa din bror kan göra för att hjälpa sin flickvän är alltså att motivera henne till att söka, och ta emot, professionell hjälp. Kanske kan han erbjuda sig att ringa och boka tid på den psykiatriska öppenvårdsmottagningen och även följa med henne till ett första bedömningssamtal. Som närstående kan han också vara betjänt av att få information om diagnosen samt råd om hur han bästa handskas med de besvärliga situationer som kan uppstå med en ångestfylld och impulsstyrd partner. Om det visar sig att sambon inte låter sig övertalas till att ha kontakt med psykiatrin, så måste din bror inse att han står inför en omöjlig uppgift och ta konsekvenserna av det, det vill säga avsluta relationen.
Jag har full förståelse för att det är svårt att ta det steget när man vet att det finns en risk att det utlöser ett självmordsförsök, men det är orimligt att stanna kvar i en relation endast i syfte att förhindra att partnern tar sitt liv. Det ansvaret har ingen!
Jag tycker att du kan visa det här svaret för din bror och som avslutning vill jag uppmana honom att själv söka psykolog för att diskutera sin livssituation.
Vänlig hälsning,