Min fru vill inte längre ha sex
Jag och min fru har inte haft sex på ett par månader, och nu har hon sagt att hon inte har någon lust att ha sex längre. Hon vill däremot kramas och kyssas lite då och då, men inget sex. Jag har svårt att förstå varför och hon vill inte riktigt ge mig någon bra förklaring förutom att hon för tillfället inte har lust.
Vi är gifta sen 6 år och har en underbar liten flicka på 3,5 år. Vi har haft det turbulent emellanåt, men inte värre än att vi kunnat kommunicerat om problemen och löst dem. Men den här gången vet jag inte hur vi ska göra.
Tacksam för råd.

Anna Karlstedt svarar:
Sex är allt som oftast en viktig del av en relation men tyvärr är det också något som många har svårt att prata om. Det är ett område som ofta är privat och personligt även i relation till sin partner. I den situation som ni hamnat i är dessutom både du och din fru sårbara och känsliga. Du känner dig sannolikt avvisad och kanske sårad, din fru har antagligen skuldkänslor kopplade till att hon inte vill. Trots detta är det prata om problemet ni behöver göra, annars kommer det sannolikt att växa sig större i ”tystnaden” mellan er.
Bäst möjligheter att lyckas har man om man pratar vid något tillfälle då man har det lugnt och bra, och i ert fall i en situation som inte har någon stark koppling till sex.
Det är t.ex. ingen bra idé att ta diskussionen i samband med att din fru sagt nej till sex eller i samband med sänggående etc. En bra utgångspunkt för samtalet kan vara att prata om vad det uteblivna sexet gör med er båda snarare än att börja med frågan varför ni inte har sex. Fråga hur din fru tänker och känner kring avsaknaden av sex. Berätta sedan hur du har det.
Ett mål för första samtalet kan vara att komma fram till att det här är ett problem som ni båda äger och som ni bara kan lösa tillsammans. Lyckas ni med det är mycket vunnet, då har ni en gemenskap och omtanke att jobba vidare ifrån. Det stora problemet med så olika lust är ju att vi faktiskt till stor del ”äger” varandras sexualitet, i alla fall när vi lever i en monogam relation. Om jag vill spela golf och du inte vill, kan jag göra det med mina vänner. Om jag vill ha sex och du inte vill, är det ingenting jag kan gå iväg och ordna till med någon annan utan en massa negativa konsekvenser. Därför blir problemet också bådas.
Lyckas ni inte på egen hand, vilket kan vara svårt i ert läge, rekommenderas parterapi. Det finns väl utprövade metoder för att arbeta med problemet du beskriver och många blir hjälpta till en situtation som är lättare att hantera för båda.
Lycka till