Känner mig helt vilsen sen jag kom ut som gay
För 1 år sedan kom jag ut som gay. Detta efter vad jag då ansåg som rannsakande och sökande efter identitet. Dessförinnan ansåg jag mig själv vara bi. Jag var gift med en kvinna och har barn.
Idag, nästan 1 år efter att jag kom ut är jag helt vilsen. Jag saknar min ex-fru så det gör ont. Jag känner mig inte helt bekväm i min "nya identitet" och känner mig helt vilsen och förlorad. Jag har börjat isolera mig från omvärlden, undviker att svara på sms eller i telefon. Pratar allt mer sällan med mina föräldrar. Jag känner flera saker:
- Saknad till mitt ex,
- Skam över att jag varken var en bra person till just mitt ex och att jag nu inte känner mig trygg som gay. - Ångest över hela situationen och till min dotter. - Frustration över att jag nu kommit ut till familj och vänner och jag kan ju inte "ändra mig". Det är otroligt pinsamt.
Gay eller inte spelar mig ingen roll. Men jag vill känna mig trygg. Helst av allt vill jag reperara det mellan mig och mitt ex men samtidigt så känns det så konstigt. Det som är min första tanke är "vad ska alla andra tycka". "Vadå ändrar han sig? Hur kan han göra så?"
Jag vill bara ha ett tryggt liv. Leva mitt liv i kärlek med människor jag älskar. Kön spelar ingen roll. Men jag kan inte hitta mig själv, hur mycket jag än söker. Det är som att jag tappat min själ och inte hittar den.
Jag har konstant ont i magen, äter ångestdämpande tabletter, sover dåligt, isolerar mig.

Jenny Jägerfeld svarar:
Det låter som om du befinner dig i en svår situation just nu och att du har många funderingar kring din identitet, din sexualitet och dina livsval.
När du berättade för din sambo att du var homosexuell så verkar det som om hela din livssituation förändrades, ni skilde er och flyttade isär och du verkar uppleva att din trygghet försvann. Jag antar att det också innebär att du inte har din dotter boende hos dig hela tiden, så även det förändrades. Du skriver att det känns som att du "tappat din själ" så jag förstår verkligen hur borttappad du känner dig.
Nu funderar du över om du ens är homosexuell och om det går att ändra sig och hur pinsamt det i så fall skulle vara. Jag undrar dock om din tvekan inför om du verkligen är homosexuell handlar mer om att din livssituation förändrades på ett sätt som du inte alls är nöjd med nu, än ett faktiskt tvivel över din sexuella läggning. Många människor har förstås funderingar kring sin sexuella läggning och för vissa kan den till och med fluktuera över åren. Och skulle det vara så att du faktiskt inser att du tänder på kvinnor ändå så tänker jag att det som känns pinsamt inför familj och vänner inte får hindra att åter komma ut som hetero- eller bisexuell, om det känns rätt och sant för dig.
Men. Det som gör att jag misstänker att dina tvivel snarare har med ditt missnöje med livssituationen att göra, är hur det totalt sammanfaller med livsförändringarna och den förlorade tryggheten som blev en följd av att du kom ut. Det låter som om du förlorade en bit av ditt liv, utan att du har lyckats ersätta det med något annat. Tiden efter en skilsmässa är i regel svår oavsett vilket, och att komma ut är för de flesta också svårt – och nu har du gått igenom båda på samma gång. Så det är inte konstigt att du befinner dig en kris. Kanske känner du också skuld inför din ex-fru?
Du säger vid upprepade tillfällen att du vill känna dig trygg. Jag tänker att du då behöver fundera över vad det är som gör dig trygg. Ditt ex, låter det som. Kan du jobba på den relationen även om det inte innebär att ni ska bli tillsammans igen? Men finns det andra personer som du också känner dig trygg med? Känner du dig trygg där du bor? Trivs du på ditt jobb eller med din sysselsättning? Andra saker som du tycker om att göra? Aktiviteter? Vad får dig att känna dig väl till mods? Vad eller vilka människor får dig att känna dig trygg? Tryggheten kommer förmodligen inte att komma av sig själv, utan är något som du själv måste jobba på.
Rannsaka dig själv och se vilka områden du kan förändra. Just nu låter det som om du isolerar dig allt mer och det brukar tyvärr leda till att man mår sämre.
Det låter som om du skulle vara hjälpt av söka professionell hjälp. Om du bor i en någorlunda stor stad skulle jag rekommendera RFSL-kliniken där. De har stor erfarenhet av hur jobbig komma-ut-processen kan vara och där kan du också diskutera dina generella tvivel kring din sexuella läggning.
Sen undrar jag även om du provat att vara aktiv på någon gay-community. Inte för att träffa en ny partner eller ha sex (om du inte själv vill) men för att träffa nya vänner. Vänner som kan förstå hur tufft det kan vara att komma ut och som kan hjälpa dig i ditt identitetssökande som nyutkommen homosexuell.
Du behöver ta tag i ditt liv för din egen skull, för dig. Du är värd att få känna dig trygg och må bra! Men du behöver även ta tag i det för din dotters skull, hon behöver dig och att du mår så bra du bara kan.
Jag önskar dig ett varmt lycka till!