2016-01-27
Jag är bisexuell och kär i min kompis
Jag är 15 år och behöver få klart för mig vad jag ska göra, ok? Så:
Jag är en tjej som ärt kär i min bästa kompis. Hon har redan en pojkvän så det går inte att bara hoppa fram och säga "jag är kär i dig", då är risken stor att det bara rasar. Känslorna har svalnat lite, men idag så startade det igen. Och min familj vet inte om att jag är bisexuell så det gör allt svårare.
Till min fråga:
Hur.Ska.Jag.Göra? Och.Hur.Blir.Det.Med. Min.Familj.Som.Är.Emot.Hela.Den.Där.tjejmedtjejgrejen?

Jenny Jägerfeld svarar:
Det låter som om du går runt med två stora frågor just nu. Dels att du är förälskad i din bästa vän och funderar på om du ska berätta det för henne och dels att du är bisexuell och funderar på hur det skulle bli om du kom ut inför din familj.
Om du ska berätta för din vän att du är kär i henne tänker jag beror lite på varför du vill göra det. Är det för att du har en förhoppning om att det ska bli ni två? Eller är det för att du känner att du måste berätta för att det är svårt att umgås med henne när du är så förälskad?
Du skriver ingenting om hur din och hennes relation ser ut eller om hennes sexuella läggning, men hon har redan en pojkvän så sannolikheten att det skulle bli ni just nu kanske inte är så stor. Men om du känner att du vill och behöver berätta för din egen skull så tänker jag att du ska välja en tidpunkt när ni båda är själva, t ex hemma hos någon av er, eller om ni går en promenad. Du kan lägga fram det som att det är något du känner att du måste berätta, eftersom det är svårt att hålla det inom dig och att du hoppas att det inte ska ligga i vägen för din och hennes vänskapsrelation, men att du faktiskt känner dig kär i henne.
Det är omöjligt för mig att säga något om hur hon kommer att reagera på det du berättar, kanske tar hon det jättebra, men det finns förstås också en risk att hon kommer att känna sig obekväm eller inte veta vad hon ska göra. Så du får överväga om du ska ta den risken innan du berättar.
När det gäller att komma ut inför dina föräldrar så är det inget som du måste göra. Ingen har någon skyldighet att berätta om sin sexuella läggning för andra. Men för de allra flesta känns det betydligt bättre att berätta för andra än att hålla informationen för sig själv.
Har du kommit ut inför någon annan innan? Jag tänker att det är bra att den som man först berättar för är en person som man kan lita på och som man vet att man kommer att få stöd ifrån. Om man som du, misstänker att dina föräldrar är emot bi- och homosexualitet så kan det vara skönt att ha ett nätverk omkring sig som känner till ens sexuella läggning och som kan stötta en ifall föräldrarna reagerar negativt. Det kan handla om kontakter i verkliga livet, eller på nätet.
Om du beslutar dig att berätta för dina föräldrar är det också bra att göra det i ett lugnt sammanhang där ni kan prata ordentligt med varandra. För de allra flesta som berättar för andra att de är homosexuella, bisexuella, transpersoner eller queer går det väldigt bra. Men det kan förstås hända att du får en dålig reaktion från dina föräldrar. En del kan ha väldigt svårt att förstå att någon kan ha en annan sexuell läggning än hetero.
Om du kommer ut och dina föräldrar reagerar negativt eller behandlar dig illa så är det viktigt att tänka på att du har rätt att vara precis den du vill och att känna dig trygg. Om dina föräldrar reagerar dåligt kan du söka stöd hos någon du litar på eller en ungdomsmottagning eller en förening för homosexuella, bisexuella, transpersoner och queers.
Jag önskar dig all lycka till!