Hur gör man för att hitta rätt väg i livet?
Jag är 21 år, tjej. Bor fortfarande hemma med ständig ångest och panik över att jag verkligen inte vet vad jag ska göra med mitt liv. Jag klarar inte av att bo hemma men hittar ingen tillräckligt billig lägenhet att bo i, hatar dessutom att vara ensam. Jag jobbar de dagar jag får, då jobbar jag som vikarie på dagis och i en butik, absolut inget jag vill göra i framtiden utan jag gör det bara för att jag måste ha pengarna. Jag vill resa, men har ingen att resa med och vågar inte åka själv.
Jag och en kompis testade att flytta till Norge för att jobba men vi fick inga jobb så idag kom jag hem igen och fick värsta sammanbrottet. Vad ska jag göra? Hur vet man ens vad man vill? Jag har tänkt och tänkt men kommer verkligen inte fram till något. Alla mina kompisar vet vad de vill och är bara allmänt nöjda, och jag känner mig bara vilsen. Hur gör man för att hitta rätt väg ?

Liria Ortiz svarar:
Jag ska strax ge dig några tips om hur du kan göra tydligare för dig vad du vill göra. Åtminstone för en tid. Jag vill betona det. Jag tror att det skulle underlätta för dig om du är mer tillåtande till din upplevelse av att du är vilsen. Du är 21 år. Jag vill säga till dig att både utifrån min erfarenhet som psykolog som mina egna erfarenheter, så är det fullt adekvat att du är mycket osäker. På vad som ska vara dina steg för det vuxna liv som du är på väg in i.
Hur gör man för att hitta rätt väg? Man provar sig fram vid olika vägar. Jag tror att en hållning för dig närmaste åren bör vara att du egentligen inte behöver göra något definitivt val när det gäller någonting just nu.
Om det underlättar för dig bestäm en tid, exempelvis ”De närmaste tre åren ska jag bara prova på olika arbeten för att se vad jag trivs med.” Tanken är att du testar olika saker som du är nyfiken på och som du tror kan passa sig. Och att du tillåter dig att utifrån de erfarenheter du gör byta inriktning då och då. Att det är okej, och en del i ditt sökande efter en identitet och ett sammanhang. Att livet som ung ser ut så.
Det kan också uttryckas statistiskt. Du kanske inte visste det, men genomsnittsåldern för när svenska ungdomar är klara med sin högskoleexamen är 29 år. Majoriteten av de unga bor fortfarande kvar hemma hos föräldrarna vid 25 års ålder. Åldern för när man får sitt första barn är mellan 27 till 30 år. Så lite mer rakt uttryckt till dig, tillåt dig att vara osäker ett tag till. Allt efter du prövar på saker och gör erfarenheter kommer det bli tydligare för dig vad du vill göra, och vad du ska välja för väg.
Efter att det är sagt så ska du ändå förstås få några tips om hur du kan ta ut en första färdriktning. Här är en självhjälpsmodell för det:
1. Börja med att öka din självkännedom. Fråga dig vilka bra personliga egenskaper du har. Skriv ner några rader om detta under rubriken ”Detta är mitt jag som jag är nöjd med”. Uppgiften syftar till att du ska bli ännu mer uppmärksam på dina starka sidor, och vilka bra egenskaper som du har som person.
2. Fortsätt med uppgiften Detta kan jag! Skriv ner vad du har för särskilda erfarenheter och vad du är duktig på. Men också vad som intresserar och engagerar dig.
3. Nästa steg är Dina värderingar. Gå igenom dina innersta, personliga värderingar om vad som är viktigt för dig här i livet, du vill bidra och syssla med.
4. Nu är det dags att du beskriver för dig dina önskningar och drömmar för närmaste åren. Kom ihåg, att det du sätter ord på är det du känner och tänker just nu och att mer bindande än så behöver inte vara.
5. Sista steget är att du gör en Personlig handlingsplan. Som består av mål och delmål, som beskriver hur du ska gå tillväga för att komma igång och hålla riktning mot det du vill pröva på inom de närmaste två eller tre åren.
Ett inslag i detta kan också vara att du frågar kompisar om hur de tänker kring sin framtid. Troligen är det faktiskt så att ganska många av dem är mer osäkra och prövande än du anar. Vilket kan ge lite rimligare proportioner på din känsla av att bara du ”känner dig vilsen, och att alla vet vad de vill”. Och varför inte be några vuxna omkring dig att berätta om hur de tänkte och resonerade när de gjorde sina val i livet, och hur de minns hur det var att vara 21 år?
Arbeta också med din självkänsla som handlar om hur nöjda och stolta vi är med oss själva. Det är vanligt att man vid låg självkänsla har en så kallad prestationsbaserad självkänsla. Som påverkas av hur man presterar och hur dessa prestationer får erkännande av andra. En dålig självkänsla kan göra en överdrivet rädd för att misslyckas, och mycket sårbar för andras åsikter. Det kan vara svårt att hävda sina egna åsikter, och ge dem ett värde. Låg självkänsla blir lätt ett hinder för att tro på sig själv, och våga satsa och prova på olika saker.
Om du känner igen dig i detta kan psykoterapi vara till hjälp för dig. Genom att synliggöra mönster i ens liv som vidmakthåller den dåliga självkänslan kan man få hjälp att pröva på nya förhållningssätt. Du kan läsa mer om psykoterapi här på Psykologiguiden, och hitta kontaktuppgifter till legitimerade psykologer.
Varma hälsningar och ta väl hand om dig!