Hur förklarar man för en 2-åring att man ska separera?
Jag och min fru ska separera, vi är båda vänner och otroligt mån om att vår son ska få det bra. Min fru flyttar idag till en lägenhet och vi behöver förklara för vår 2-åring vad som händer. Min fru har dessutom träffat en ny kille, vilket känns helt ok för mig då jag inte längre är kär och önskar min fru den uppskattning som hon förtjänar.
Fråga 1 Jag undrar bara hur man förklarar? Vad förstår en 2-åring?
Fråga 2 Han kommer att bo hos vardera föräldern 4 dagar åt gången, är detta en bra lösning? Ingen av oss vill vara utan den lilla längre och vi tror båda att det skulle vara ok för barnet. Vi kommer att göra allt för att barnet ska mås så bra som möjligt.

Jenny Klefbom svarar:
Bara det faktum att ni är vänner, och har funderat mycket över hur ni ska handskas med separationen i förhållande till ert gemensamma barn tycker jag bådar mycket gott för framtiden.
En tvååring förstår förstås inte så mycket av vad det innebär att föräldrarna ska skiljas. Dels lever tvååringen i nuet. Han kan inte leva sig in i ”nästa vecka”, eller ens ”i morgon”. Dels känner han ju inte till något annat liv än det han hittills levt och kan därför inte leva sig in i hur det skulle vara att ha det på något annat sätt.
Vad det handlar om är alltså inte att förklara så mycket, utan snarare att visa, och förstås att göra omställningen så smidig som möjligt. Visst ska ni tala om för er son att ni nu ska bo på olika ställen. Men viktigare ändå är att visa honom den nya lägenheten, och framförallt då var han ska ha sin säng och sina saker i den nya lägenheten. Försök också gärna låta honom ha med sig sina älsklingssaker när han flyttar mellan er. Det är viktigt med kontinuitet, och blir därför jobbigt om man förutom att leva med två boenden dessutom tvingas leva med två uppsättningar leksaker, kläder osv.
Er planering med 4-dagars intervall tycker jag låter mycket klok. Just med tanke på tvååringens korta tidsperspektiv blir det väldigt långt med en hel vecka. Försök också gärna att, åtminstone inledningsvis, hålla kontakten med honom de dagar han är hos den andra. T ex genom att ringa och säga god natt.
När det gäller din före detta frus nya kille så skulle jag rekommendera henne att skynda långsamt med att låta er son lära känna honom. Även om er son inte förstår riktigt vad separationen innebär, eller kanske just därför, så är den förstås en jätteomställning för honom, både praktiskt och känslomässigt.
Det räcker alldeles tillräckligt för honom att lära sig att leva med en förälder åt gången, delvis i ny miljö. Att dessutom föra in en ny vuxen i den ena familjen är att kräva väldigt mycket av honom. Med 4-dagars-upplägget finns ju dessutom möjligheten för henne att träffa sin nya de dagar hon är barnledig.
Vänlig hälsning,