Jag är rädd att jag är pedofil!
När jag var riktigt ung berättade min mamma om att hennes far som hade funnits i våra liv hade våldtagit henne under flera år, hon kallade honom jämnt pedofil och det kändes som att allt skulle kopplas till just det. Jag undrade länge över det och bestämde mig att söka online om incest. Resultatet blev istället en massa porrsidor och det var då jag först upptäckte vad porr och masturbering var.
Eftersom jag ville ta reda på incest så kom det ofta fram till många unga tjejer. Idag är jag 17 år och har ofta ångest. Varje period har jag ångest om något och min rädsla och ångest just nu är att jag är pedofil.
Jag är egentligen inte attraherad av barn, dock har porren manipulerat mig mycket och jag har sett unga som gjort porr. Jag har själv svårt för att se hur gamla de har varit men ingen har varit yngre än jag själv. Det som jag sett har jag sedan ångrat och idag kollar jag inte på porr längre för att jag är så rädd och får sån ångest att jag kan börja tänka på självmord.
Jag är inte attraherad av småungar, men det känns som att ordet pedofil har tjatats in i mig så mycket att det är det som jag är rädd för. Oftast när jag får ångest och rädslan för att vara det så tänker jag inte på vad en pedofil är, utan jag är mest rädd för att vara det utan att ens tänka på vad det betyder.
Skulle vara glad om jag kunde få ett svar så snabbt så möjligt då mesta delen av kvällarna nu för tiden går till att gråta och vara rädd istället för att sova.

Jenny Jägerfeld svarar:
Det låter som om du har det väldigt jobbigt just nu. Du är rädd för att du själv ska vara pedofil, det ger dig ångest och gör dig så rädd och ledsen att du får svårt att sova. Utifrån vad du beskriver låter det som om du har haft olika perioder då du haft ångest för olika saker och att det just nu handlar om rädslan att vara pedofil. Samtidigt skriver du att du verkligen inte är attraherad av barn. Och skälet till att du kom in på porrsajter som visade filmer på unga människor verkar från början ha handlat om att du försökte förstå vad det var din mamma egentligen pratade om när hon berättade om vad din morfar hade gjort.
Det låter som att du blev lämnad ensam med dina tankar och frågor om incest och pedofili och det är inte lätt för någon – särskilt inte för ett barn.
Så som du beskriver din rädsla för att vara pedofil låter det i mina öron mer som en tvångstanke som kommer upp i ditt huvud med jämna mellanrum, än som att du märker av ett beteende eller tankemönster kopplat till en pedofil läggning.
En tvångstanke är en väldigt påträngande tanke som upplevs som skrämmande och obehaglig. De kan handla om olika saker, till exempel en rädsla för att skada någon annan, att bli smittad av en farlig sjukdom eller kanske smitta andra eller att vara pedofil.
Jag kan förstås inte veta om det mer rör sig om en tvångstanke eller om du har andra skäl att tro att du är pedofil som du inte beskriver i ditt brev. Jag tycker att du ska ringa till PrevenTell för att få hjälp. PrevenTell är en hjälplinje för personer som känner oro inför sin sexualitet eller för tankar och handlingar som rör sexualiteten, t ex en rädsla för att vara pedofil, en rädsla för att göra sig själv eller någon annan illa. Du kan då prata anonymt med någon som har stor erfarenhet av sådana här frågor. Någon som kan ge dig råd och stöd och hjälpa dig vidare till behandling om du behöver. Numret dit är 020-66 77 88.
Eftersom du är under sjutton är ett annat alternativ att vända sig till BUP där du bor. Jag förstår att det inte är en lätt sak att ta upp när man söker hjälp. Men det låter som om det vållar dig ett mycket stort lidande och så här dåligt ska du inte behöva må.
Om det känns svårt att berätta om ditt problem på BUP så skulle du kunna använda det här brevet som du skrev hit till Psykologiguiden och be behandlaren att läsa det. Och kom ihåg att man på PrevenTell är mycket van vid att prata om just sådana här frågor och rädslor.
Jag önskar dig all lycka till!