Sexlust
Hej, jag är en tjej på 21 år och studerar på högskola. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i ca ett år.
Vi har haft problem med vårt sex från dag 1, då han hade problem att få erektion. Jag hade själv problem med att slappna av och ta för mig. Hans problem har blivit bra nu då han säger att han tar för sig mer. Jag har fortfarande problem med det, känner mig ofta irriterad efteråt, arg, ledsen, äcklig.
Jag känner mig inte bra,har ständig ångest och är verkligen berg och dalbana känslomässigt. Mycket av det går ut över honom. Har hamnat i en ond cirkel som jag inte kan ta mig ur. Känns ibland som att jag är jättekär i min kille och kan helt plötsligt känna mig äcklad, irriterad och att jag varken älskar eller tänder på honom. Försöker hela tiden hitta fel på honom.
Står inte ut längre med att inte veta vad jag känner och varför jag är som en berg och dalbana känslomässigt. Behöver hitta en lösning, håller på att bryta ihop. Vad ska jag göra? Hur ska jag gå vidare med detta?

Anna Karlstedt svarar:
Jag förstår av ditt mail att du har det jobbigt just nu och så ska det inte behöva kännas! Ditt brev väcker flera följdfrågor hos mig, och eftersom jag inte kan ställa dem så blir mitt svar kanske lite spekulativt.
Du beskriver att ni haft problem med sex från första början. Att en man har problem med erektion är sällan kopplat till sexpartnern som person. Det handlar oftast om oro och tankar kring egen förmåga, egen prestation, tidigare ”misslyckanden” eller medicinska faktorer.
Tyvärr brukar det ändå snabbt ställa till det för den andre. Det är lätt att känna sig avvisad och det riskerar att väcka tankar på att man inte är tillräckligt attraktiv eller att man gör något fel.
Eftersom sex är något som lätt väcker skuld- och skamkänslor är risken stor att man inte talar tillräckligt om det med varandra. I tystnaden växer ”hjärnspöken” gärna, och med dem oro, tvivel, osäkerhet. Man kan känna sig utelämnad och kränkt, särskilt i en ny relation. Detta kan vara en av anledningarna till att du känner dig arg, irriterad, ledsen efter att ni har haft sex och kanske är det detta som sprider sig även till din vardag.
En fråga jag hade velat ställa till dig är om du haft någon tidigare sexuell relation och om samma känslor infann sig då (t ex irritation, äckel)? Att känna sig äcklad efteråt, brukar kunna betyda att man gör något som man inte riktigt vill eller att viktiga känslor saknas i ”sexet” t ex tillit eller lust.
Jag funderar också på de negativa känslosvängningar du beskriver. Är dessa kopplade enbart till er relation och sex eller dyker ångesten upp i även i andra situationer? Jag får den uppfattningen. Jag kan såklart inte ställa diagnos utifrån ditt brev, men de humörsvängningar, den ilska och ångest du beskriver skulle kunna vara tecken på exempelvis en depression.
Vad det än är så bör det utredas närmare och eventuellt behandlas. Jag rekommenderar dig att gå till en psykolog eller psykiater för att ta reda på vad som är vad i det ”berg- och dalbanemående” du beskriver, och för att få rätt vägledning eller behandling. Legitimerade privatpraktiserande psykologer kan du hitta här på Psykologiguiden. Till de flesta privatpraktiserande gäller dock inte högkostnadsskyddet.
Du kan också ringa till din öppenpsykiatriska mottagning (skall finnas i alla kommuner) och be att få komma på bedömningssamtal. Du kan behöva stå på dig lite för att få en tid, vilket jag tycker du har all rätt till.
Kanske finns det någon studentmottagning ansluten till den högskola du studerar på?
RFSU är specialiserade på sexuell rådgivning. De har en klinik i Stockholm, och någonting motsvarande i Malmö. Det finns en telefontid på kliniken för allmän rådgivning, bor du på annan ort så kanske de kan hjälpa till med hänvisning. Även här kan man behöva stå på sig lite, det kan bland vara svårt att få tider.
Ungdomsmottagningen, UMO, är en annan instans som kan ha rådgivning i dessa frågor. Jag tror att de tar emot personer upp till 23 års ålder.
Det vore dock önskvärt om du kan träffa någon som har gedigen utbildning i dessa frågor, eftersom jag tror att du behöver mer än ett par stödsamtal för att komma tillrätta med din jobbiga situation.
Jag önskar dig lycka till!
Vänlig hälsning,