Har jag derealisation?
Hej, jag är en kille som är 15 år som har känt av konstig yrsel och något som jag skulle kalla Derealisation efter en traumatisk händelse som påverkade mig starkt. Jag har läst om symptomerna på Derealisation på wikipedia och jag tycker jag känner igen mig exakt. Känslan av att allt känns overkligt på något vis.
Nu har det gått 2 veckor och jag har bara tänkt på att jag har Derealisation och känslan blir bara värre o värre, Jag har svårt att sova och drömmer ganska ofta mardrömmar har även haft många konstiga tankar som att detta aldrig kommer försvinna och att jag har förstört mitt liv. Har varit hos doktorn 2 gånger och han säger att allt är normalt med mera. Spenderar nu flera timmar på internet och läser över mina symptomer och jag är rädd att jag håller på att bli knäpp. Känns som att jag inte klarar av detta längre och jag vill inte leva hela mitt liv med DETTA! SNÄLLA SVARA!

Jenny Klefbom svarar:
Att uppleva omgivningen som overklig är något vi alla kan drabbas av under speciella omständigheter. När vi går igenom en kris, om vi utsatts för ett trauma, i samband med vissa kroppsliga sjukdomar och i samband med psykisk sjukdom, till exempel. Derealisation är alltså inte en sjukdom i sig, utan bara ett symtom som kan förekomma i många olika sammanhang, och som kan ha olika orsaksbakgrunder. Symtomet i sig är inte farligt på något sätt, men kan däremot upplevas som väldigt obehagligt.
Därför tycker jag att det ter sig viktigare för dig att fundera över det du har varit med om, som du själv beskriver som en traumatisk händelse som påverkade dig starkt. Det är nog snarare där du har nyckeln till hur du ska kunna må bättre och komma igenom de jobbiga upplevelser du har nu. Två veckor är inte en lång tid, och det är verkligen inte konstigt om du är starkt påverkad efter det du har gått igenom. Viktigt är dock att ta itu med traumat, så att det inte utvecklas till långvariga problem såsom Posttraumatiskt stressyndrom.
Du skriver att du har varit hos doktorn 2 gånger och att han inte har hittat något fel hos dig. Då undrar jag: Har du berättat om vad du har varit med om och hur du har upplevt det? Det går ju inte för en läkare att ställa diagnos på ett enstaka symtom om han inte får någon beskrivning av sammanhangen bakom symtomet.
Sen undrar jag också om du har gått till doktorn på vårdcentralen? Det är inte självklart att distriktsläkare har så stora kunskaper på det psykiska området, så jag rekommenderar dig i stället att vända dig direkt till BUP. Berätta också direkt vid telefonsamtalet då du beställer tid om hur starka symtom du har, och vad du har varit med om, så att de förstår allvaret. På så sätt har du möjlighet att få en snabbare tid, och slippa vänta i flera veckor på behandling. Jag vet inte var du bor i landet, men jag tror att du kan ta reda på vilket BUP du hör till genom att fråga på vårdcentralen, om du inte själv redan vet vart du ska vända dig.