Slår sönder saker i plötslig ilska
Jag är en man på 38 år. Börjar bli lite rädd för mig själv. När jag i olika sammanhang känner ilska och frustration så agerar jag med att slå på döda ting. Bröt för ett tag sedan ena knogen när jag slog i en dörr efter en diskussion där jag inte blev förstådd. Har slagit sönder handkontroller till spelkonsoler när det inte går bra. Slagit sönder en innerdörr när jag gjorde mig illa. Det senaste är nu idag. Slog sönder en surfplatta när jag tittade på fotboll och det inte gick bra för mitt lag. Lite olika situationer alltså.
Jag vill verkligen inte göra så. Men det brinner liksom bara till i skallen på mig och jag känner att jag måste göra något. Känner också att det blir oftare och oftare som den känslan dyker upp.
Vad kan jag göra? Ska jag söka professionell hjälp?

Liria Ortiz svarar:
Ja, jag tycker att du ska söka professionell hjälp. Så här besvärligt ska du inte behöva ha det. Det finns olika psykologiska tekniker som du kan lära dig för att kunna bromsa din ilska och inte behöva agera ut den på det sätt som du gör idag. Och som inte stämmer med din bild av hur du vill vara.
I mitt svar på Psykologiguiden under rubriken Mitt temperament går ut över min familj kan du läsa om en stoppteknik för att bromsa ilska, som du kan öva på egen hand.
Den tanke som du har att söka professionell hjälp för din tendens att agera ut ilska är klok. Ofta finns en bakgrund till ett sådant beteendemönster. Utöver att lära sig handfasta färdigheter för ilskekontroll kan det också vara en poäng i att resonera med en psykolog om vad som bidrar till att det händer. Nedstämdhet och oro kan till exempel spela roll. Du nämner att det på senare tid har börjat bli ”oftare och oftare” som det ”brinner till i skallen” och du känner att du ”måste göra något”. Så kanske det finns något inom eller omkring dig nu som kan vara bra att du blir uppmärksam på och får hjälp med.
Inom kognitiv beteendeterapi, KBT, finns metoder för att kartlägga vad som triggar och underhåller starka känslor av ilska och frustration, och korta, fokuserade terapier för att börja använda sätt att tänka och bete sig på som ökar möjligheten att minska upplevd ilska och kunna styra över den.
Psykologer eller psykoterapeuter med KBT inriktning hittar du på www.kbt.nu, www.kognitiva.org, eller här på Psykologiguiden.
Och så ett lästips: läs gärna boken ”Ta makten över din ilska”, en självhjälpsbok av den amerikanske psykologen Robert Nay. Boken resonerar om fenomenet ilska, hur den kan förstås och hur ilska kan hanteras på olika sätt.
Varma hälsningar och ta väl hand om dig!