Min nya mans barn är arga och krävande
Har haft ett förhållande med en man sen 1,5 år tillbaka. I sommras uppdagades allt och han har nu skilt sig. Deras föhållande hade varit dåligt i flera år men barnen hade inte märkt så mycket av det. Men barnen fick reda på att pappa hade träffat en ny kvinna. Det blev mycket hårda ord från båda döttrarna 14 och 17 år och även x-frun.
17 åringen har skrivit helt oförskämda mail till mig och hotat mig mm mm. Min man vet inte hur han ska hantera situationen. Han har förklarat att han har gjort ett fel att vara otrogen men oxå försökt att förklara att mamma och pappa inte älskar varandra och att pappa har mått väldigt dåligt länge. Han förklarar också att det inte är mitt fel utan hans att det blev såhär. Dom fortsätter och skyller det mesta på mig men ibland kommer det fram att dom är besvikna på honom men dom säger det inte rätt ut.
Han har ett jobb där han har varit/är borta väldigt mycket och jag tror att han har skämt bort dom väldigt mycket med matriella ting och sen när han varit hemma så har han varit taxichaufför till dom jämt men kanske inte umgåtts så mycket med dom.
Han får idag bara skit för allt han gör, är han hemma är det fel är han borta är det fel. Säger han tex att jag kan inte skjutsa dig till din träning fast han har gjort det hela dagen till andra aktiviteter mm så får han skäll av dom.
Frågan är vad ska han göra? Ska han vara öppen med mig? Ska han ställa upp på allt dom säger att han ska göra? Det känns som dom utnyttnjar honom....

Ingrid Gråberg svarar:
Jag får ingen riktigt klar bild av hur din och mannens relation ser ut idag. ”Ska han vara öppen med mig?”, undrar du. Menar du om han ska vara öppen med er relation till barnen eller att han ska vara öppen med dig när det gäller allt som händer mellan honom och barnen?
Att du och mannen har en relation och att barnen känner till den förstår jag, men det framgår inte om ni nu är särbos eller sambos eller om ni träffas mer oregelbundet, utan att ha några gemensamma framtidsplaner. Det framgår inte heller om du har träffat barnen eller om din kontakt med barnen hittills bara har bestått av mailkorrespondens. Hur relationerna ser ut har betydelse för vilka råd som kan vara relevanta.
Så här tänker jag: om barnen levt i tron att deras föräldrar har en bra relation och plötsligt får veta att deras far har varit otrogen under en längre tid, då är det inte konstigt om de blir upprörda och att det tar tid för dem att smälta informationen. Det är också naturligt att de huvudsakligen riktar sin ilska mot dig, som de upplever har tagit deras pappa ifrån dem och splittrat familjen. Helt rättvist är det förstås inte, men det är så barn brukar reagera.
Att mannen försökt ge barnen en förklaring till sitt handlande och även tagit på sig skulden för att det blev som det blev är bra, men det räcker inte för att allt ska bli frid och fröjd. Barnen måste få tid att vänja sig vid den nya situationen. De känslor som pappans svek har väckt är troligen starka och inte så lätta att släppa. Den ilska, besvikelse och sorg som kan ha väckts går inte att trolla bort med hjälp av ett förlåt. Tilliten till pappan kan också ha reducerats till ett minimum, därför får han räkna med att tålmodigt och långsiktigt försöka återerövra barnens förtroende och kärlek.
Genom att ge av sig själv och sin tid, utan att kräva något tillbaka, kan han ”bevisa” för barnen att de är lika viktiga för honom nu som förr. Det innebär inte att han måste ställa upp och skjutsa i alla lägen, men är han ofta bortrest kan skjutsningarna vara ett bra sätt att ta igen förlorad tid. Istället för att uppleva sig själv som en taxichaufför kan han utnyttja tiden i bilen åt att prata och försöka lära känna sina barn.
Vad beträffar din roll i det hela är min rekommendation att ni skyndar långsamt. Barn bör inte få bestämma över sina föräldrars val av partner, men de vuxna måste ta hänsyn till barnens behov och önskemål. Och om man, som i ert fall, får en olycklig start på det hela måste man vara beredd på att det kan krävas extra lång tid och mycket tålamod innan barnen accepterar den nya partnern.
Vänlig hälsning,