Rädd för småkryp!
Jag är så otroligt rädd för vägglöss och rädslan blir bara värre och värre. Jag mår väldigt dåligt över min utlandsresa för några månader sedan då jag i efterhand tänker att jag hittade ett skal från en vägglus i sängen utan att förstå det. Jag är så rädd att jag fått något med mig hem.
Jag har jobbat på ett asylboende men jag har slutat med det efter att det visade sig vara vägglöss hos de boende. Nu vågar jag inte ens gå dit och hälsa på och är livrädd för att löss ska ha följt med mig hem. Jag har alltså sagt upp mig från jobbet för min rädslas skull.
Nu är jag också rädd när jag åker kommunalt, att det ska komma löss med mig hem från sätet. Jag googlar vägglöss varenda dag. Allt jag ser är att vägglöss ökar hela tiden och att det är så lätt att få med sig dem hem. Jag är rädd för att resa bort nu. Jag vill gråta varenda dag. Och jag inser att min rädsla är oproportionerligt stor och den begränsar mig och mitt liv.
Jag har alltid varit rädd för småkryp men inte alls på den här nivån. Ska tillägga att jag aldrig ens sett någon vägglus och har inte heller blivit biten. Rädslan och misstankarna om vägglöss finns bara i mitt huvud men jag kan inte sluta tänka på det. Vad kan jag göra för att komma över det här?

Anna Bennich Karlstedt svarar:
Jag förstår verkligen att du har det jobbigt, det är så obehagligt att känna sådan intensiv rädsla för något och inte kunna värja sig ifrån den. Som en tvångsmässig upptagenhet finns de där små krypen ständigt närvarande i dina tankar, och hur stänger man av tankar? Det går ju inte. Det finns ingen avstängningsknapp.
Du beskriver en så kallad fobisk rädsla, dvs den är starkt överdriven, den tar oproportionerligt mycket tid och energi, och den leder till lidande och en massa begränsningar i ditt liv. Ditt sätt att hantera rädslan är att försöka ta kontroll över den. Det gör du genom att hålla dig uppdaterad, informera dig till tänderna, läsa på och se om det kommit nya rapporter om vad man bör undvika eller hur man kan veta om man fått med sig något hem etc.
Så hur gör man för att minska obehaget, minska tankarna, minska närvaron av de små krypen i ditt liv? Först behöver du sluta med dina kontroller. Sluta googla på dem, sluta leta information. Så fort du får en impuls att googla så behöver du stå emot den, och försöka hantera ångesten på annat sätt. Ring någon, stick ut och jogga, sätt på en serie som du gillar. Res dig ifrån platsen, byt rum, ta ett äpple. När du tänker på krypen så försök att medvetet styra bort tankarna, visualisera någonting annat (det kan vara svårt i början men är en träningsfråga).
Efter en tid kommer dina ständiga tankar på krypen att långsamt ge med sig. Att googla och läsa gör nämligen bara att du vidmakthåller alla jobbiga tankar på vägglöss, snarare än att minska dem. Det kan kännas lite bra (känsla av att ha återtagit kontrollen) precis i stunden att googla och läsa på, men på längre sikt är det här beteendet en av bovarna i dramat. Det ökar bara tankarna som du inte vill ha.
Sen kommer du också behöva ta itu med själva undvikandet av vägglöss. Exempel på det kan vara att t ex resa någonstans trots att du är orolig, åka kommunalt trots obehag eller gå till en plats där vägglöss kan tänkas finnas. Det här sker alltid på ett kontrollerat sätt när man genomgår en behandling, naturligtvis med avvägningar kring vad som är rimligt att utsätta sig för. Och det sker stegvis, under så lång tid som behövs för att ångesten till slut sjunker undan och du inte längre känner samma intensiva rädsla. Det kan vara svårt att tro men den minskar nästan alltid avsevärt med de här metoderna.
De goda nyheterna är att den här typen av problem ofta går att göra någonting åt. De lite tråkigare nyheterna är att det är så himla svårt att göra på egen hand när ångesten är så stark som du beskriver den. Du behöver träffa en psykolog som har erfarenhet av att behandla den här typen av extrema rädslor/fobier. Psykologen kan göra en noggrann bedömning av hur din rädsla ser ut och hur ni kan ta er an problemet på bästa sätt.
Det som rekommenderas för dina besvär är kognitiv beteendeterapi. Vänd dig till din vårdcentral i första hand, nu har allt fler vårdcentraler legitimerade psykologer anslutna. Finns ingen på plats ska du be din husläkare om en remiss, för du beskriver ett verkligt lidande som det finns behandling för och så där ska du verkligen inte behöva ha det.
Lycka till!