Är jag asexuell?
Jag är en tjej på 17 år, och jag är helt säker på att jag är asexuell.
Jag äcklas utav nakenhet och mina kompisar som börjar drömma om att skaffa barn kan jag verkligen inte förstå.
Redan vid 15 års åldern hade många av mina kompisar börjat skaffa pojkvän etc. medan jag själv förblev ensam. Jag vill absolut träffa någon men jag är inte heller säker på om det är en man som jag vill träffa.
På senaste tiden har jag börjat dras till tjejer men inget sexuellt, utan jag skulle vilja leva mitt liv med en kvinna där vi lever som i en mer kärleksfull "kompisrelation" om man skulle kunna beskriva det så. För sex känns så långt borta från mig.
Det jag undrar är i alla fall hur vanligt det är att man är asexuell och om det finns många runt om i världen som inte har en relation med sex inkluderat.
Eller är det ovanligt att resonera så här? Och till slut hur kan jag komma ut? Mår dåligt över detta då många av mina kompisar har uttryckt sig om att homosexualitet är något påhittat.

Jenny Jägerfeld svarar:
Det låter, precis som du själv är inne på, som om du skulle kunna vara asexuell. En asexuell person behöver dock inte äcklas av nakenhet och kan mycket väl vilja skaffa barn (och det är ju trots allt få som känner längtan efter barn vid sjutton års ålder.).
Visst skulle det kunna vara så att din sexuella lust vaknar senare i livet, men det låter ändå på din beskrivning som om du inte har varit sexuellt intresserad alls tidigare och du skriver att sex känns långt borta för dig.
De allra allra flesta som är asexuella är det hela livet (precis på samma sätt som man ju sällan ändrar sig från hetero- till homosexuell), men för en liten grupp personer kan asexuell vara något som man ser sig som under en kortare period medan man själv utforskar sin egen sexualitet. Det är bara du själv som kan avgöra om du är asexuell.
Jag tycker att det är jättebra att du funderar kring din sexualitet utifrån vad du vill och behöver och inte efter vad du tänker dig att andra kräver eller tycker.
Asexualitet är absolut inget påhittat, utan något som väldigt många människor världen över känner. Precis på samma sätt som dina vänner känner att de är sexuella personer som vill leva ut sin sexualitet med andra så känner en asexuell person lika starkt att hen inte vill det.
Att vara asexuell innebär att man inte känner någon sexuell attraktion till någon och/eller har mycket lite intresse av att ha sex, eller inget intresse alls. En del asexuella kan känna sexuell upphetsning och onanerar men de har inget intresse av att dela sin sexualitet med någon annan.
Man tror att omkring 1 % av befolkningen är asexuella. Det är fler kvinnor än män som uppger att de är asexuella, å andra sidan är det troligt att många män tycker att det är svårare att komma ut som asexuell än kvinnor, med tanke på de myter och idéer som fortfarande finns kring män och mäns sexualitet (att en man alltid ska vilja ha sex).
Det finns även variationer inom det asexuella spektrat, t ex:
• Gray a/grå asexualitet är en form av asexualitet där man kan känna sig sexuellt attraherad av andra, men så pass sällan att det ändå räknas till det asexuella spektrat.
• Demisexualitet som är en form av asexualitet där en person endast kan utveckla en sexuell attraktion till någon efter att ha skapat ett starkt känslomässigt band till personen.
Många asexuella menar att asexualitet är en sexuell orientering (precis som hetero-, homo- och bisexualitet) som innebär att man inte känner någon sexuell attraktion till något av könen. Andra menar istället att det är en avsaknad av orientering, det vill säga att de inte har någon sexuell läggning alls.
Asexuella personer har samma behov av emotionell närhet som alla andra och många asexuella har både en lust och förmåga att skapa nära, intima kärleksrelationer, medan andra inte alla är intresserade av romantiska relationer och hellre är ensamma eller finner närhet tillsammans med sina vänner.
En del asexuella väljer ändå att ha sex eftersom ju det är något som efterfrågas i de flesta romantiska relationer (med människor som inte är asexuella), men de har själva ingen längtan efter sex. Då är det givetvis viktigt att man är okej med att ha sex, och inte gör något som egentligen går emot ens vilja. Där, som i alla andra relationer, är det kommunikation som är viktigast! Att man pratar om vad man vill och vad som känns okej för en själv och vad som inte gör det!
Den asexuella kan definiera sig som t ex homo-, bi- eller hetero-emotionell (eller homo- bi- eller heteroromantisk). Det låter som om du skulle kunna vara homoemotionell då, som känner dig mest intresserad av att utveckla en nära relation med en tjej?
Många asexuella kan faktiskt även känna attraktion för andra, men känner inget behov av att agera sexuellt på den känslan utan vill istället komma nära dessa människor på andra vis. Eftersom de inte bryr sig om sex, ser de inte frånvaron av sexuell lust som ett problem som behöver åtgärdas.
När det gäller din fråga att komma ut så är det något som du ska göra i din egen takt. Har du en vän eller någon närstående som du känner förstår dig, som du tror kommer att reagera bra? Börja i så fall med att komma ut inför den personen. Berätta precis som du känner. Asexualitet är inget konstigt! Det är klart att det måste finnas variationer i mänsklig sexualitet, som det gör på alla andra områden. En del vill ha jättemycket sex, en del mitt i mellan och en del inget alls.
Eftersom andelen asexuella ändå är så pass låg som 1 % så kan det ju vara svårt att hitta någon man gillar som också är asexuell bara så där. Men det finns nätverk för asexuella, du kan till exempel ta kontakt med RFSL för att få träffa likasinnade eller få råd och stöd i dina funderingar kring hur du kan komma ut.
Jag önskar dig all lycka till!
Vänlig hälsning,