Min kille porrsurfar
För 1 år sen kom jag på min sambo när han porrsurfade. Vi hade nyss flyttat ihop då. Jag blev jätteledsen, för jag tycker inte om det. Känns som jag inte kan jämföra mig med de tjejer som är med i såna filmer och för mig känns det som otrohet, som ett svek. Då var jag även gravid och det kändes oxå jobbigt när man växer och känner sig helt osexig.
Han lovade att sluta. Men det kändes som han hela tiden gjort det i alla fall, i smyg. När jag nämt det sa han att vi ska se framåt inte bakåt. Och nu för en vecka sen så kom jag på han igen. Då hade jag gått ut med hunden i 15 minuter och han skulle natta vårt barn som är nån månad nu. På den tiden, istället för att natta vår bebis, så hade han surfat in och kollat porr.
Jag blir jättesårad och äcklad. När jag visade honom (han hade glömt stänga ner) så ljög han dessutom. Och nu känner jag mig äcklad, förtroendet blev förstört och jag är ledsen. Hur kan det vara så viktigt, att det är det första han tänker på när jag går ut i 15 minuter? Det var han som bad mig gå ut med hunden, så det känns ju som han bara väntat på att jag skulle försvinna.
Han pratar även mycket om att "tömma snoppen" och det tycker jag oxå är jobbigt. Man nästan tappar suget för sex när han tjatar. Vi har sex flera gånger i veckan, både under och efter graviditeten. Och när vi har sex ibland har jag känt att jag måste, för att jag inte vill att han ska kolla porr. Känner att jag inte räcker till.
Nu säger han att han ska sluta igen. Och jag vet inte längre vad jag ska tro??

Jenny Jägerfeld svarar:
Det låter verkligen som om du har en hel del funderingar över din kille och hans porrsurfande och sexualitet och att du har svårt att känna tillit och förtroende till honom i och med att han ljugit och lovat saker som han sedan inte har hållit. Jag förstår verkligen att du känner dig ledsen, lurad och sårad. Att han sedan säger att ni ska se framåt och inte bakåt när du vill prata om det hela tycker jag dumt. Det är klart att man måste kunna prata om det som varit? Du behöver få säga hur du känner och tänker och du kanske också vill ha några svar från honom. Då får ju han också möjlighet att berätta om hur han tänker och känner kring det hela.
Inledningsvis vill jag säga att man förstås kan ha en massa olika invändningar mot porr. Att det till stora delar är en osund industri som förstärker en massa förlegade bilder om män, kvinnor, könsroller och sex, även om det givetvis finns porr som ser annorlunda ut. Men hur det än nu är med den saken så är det regel snarare än undantag att såväl killar som tjejer porrsurfar. Och det oavsett om de är i en relation eller inte!
Jag tänker inte att porrsurfande är otrohet, lika lite som att onanera på egen hand är det. Jag har dock märkt att det finns en hel del personer som tänker precis just så om porrsurfande. Men var går i så fall gränsen? Är det okej att se en het skådis på tv och onanera medan man har bilden av denne i huvudet? Eller blir det också otrohet? Jag tänker så här: Man kan ha en sexualitet med sig själv (vilken kan inkludera egna fantasier, sexnoveller, porr eller sexleksaker) och en annan ihop med andra, t ex sin partner (som också kan inkludera allt det där).
Men även om jag inte tycker att porrsurfandet är problematiskt i sig (så länge det inte blir ett beroende) så tycker jag förstås att det är dumt att lova något man sedan inte håller och att ljuga. Och jag förstår också att det kändes svårt för dig under tiden du var gravid, då kroppen förändras och att det i ditt fall gjorde att du kände dig stor och osexig. Och det är förstås också svårt om man känner att man behöver leva upp till det som en porrskådis gör och hur en porrskådis ser ut. Det behöver du dock inte. För det ni har är något verkligt, något annat. Det är inget som behöver konkurrera med dig.
Att din kille tittar på porr betyder inte att han tycker att du är osexig eller oattraktiv. Porr kan vara ett bränsle för hans eget eller ert gemensamma sexliv som ger nya fantasier eller är en källa till inspiration. Du skulle också kunna fundera över om det finns något av sexuell karaktär (som t ex sexnoveller eller heta filmer som inte är porr) som du själv gillar som ni kan läsa eller titta på tillsammans? Så att ni blir mer inkluderade i varandras sexuella fantasier? Men bara ifall du vill och hittar något som du gillar!
Nu hade ju din sambo gått med på att sluta titta på porr, men kanske är det något som han inte skulle gått med på eftersom han uppenbarligen vill kolla på porr och inte kan hålla sitt löfte. Jag tycker att det låter som att ni behöver förhandla om er deal och prata ärligt med varandra om vad ni båda vill. Ni behöver hitta fram till en kompromiss. Om du känner att du verkligen inte vill ha en relation med någon som porrsurfar, om det är en dealbreaker för dig, behöver du förmedla det till honom. Det är dock bra att komma ihåg att nästan alla killar (i RFSU:s undersökning av unga personer är det 99%) kollar på porr och väldigt många tjejer också (86%). Sedan är det förstås olika hur ofta man kollar.
Men om han då ska porrsurfa behöver han i så fall respektera att det inte är något du gillar och sköta det lite snyggt. På samma sätt som få personer sitter och onanerar i vardagsrummet när den andra är i köket så kanske din kille kan kolla på porr när han är på egen hand. Det betyder inte att jag tycker att det är en bra idé att han kör iväg dig för att porrsurfa eller porrsurfar när han egentligen ska lägga ert barn! Givetvis måste ert barns behov gå först! Jag förstår att det gör dig sårad. Och jag skulle även förstå om du blev riktigt arg.
Det låter som om han har mer behov av sex just nu än du. Att du har sex med honom för att du känner att du måste och bara för att han inte ska kolla på porr, låter inte som något bra alternativ. Risken är att du går över dina egna gränser och att sex blir något jobbigt och påtvingat.
Jag håller med om att uttrycket "tömma snoppen" låter extremt osexigt och det avslöjar dessutom att det handlar väldigt mycket om hans behov. Och att han tjatar om sex tycker jag är helt förkastligt. Vart finns dina behov när det kommer till sexualiteten? Hur mycket sex vill du ha? Inget alls? Någon gång i månaden? Veckan? Varje dag? Hur vill du att det sexet ska se ut?
Du har just fött barn vilket kan (men inte måste) förändra hur mycket man känner för att ha sex. Man sover i regel sämre, måste vårda en liten ny människa dygnet runt och du kanske ammar vilket (för vissa) kan göra att det känns som att kroppen är till för något annat än just sex.
Om du inte känner lika mycket för sex just nu, vad vill du ha av honom istället? Er relation måste utgå från bådas era behov och för att komma fram till vad ni vill och behöver så måste ni prata ärligt och öppet med varandra.
Jag önskar er all lycka till!