Panik hos elva-åring
Min 11-åriga dotter har sedan i vintras upplevt panik och hjärtklappning kvällstid när hon ska somna/har somnat. Hon hör röster och ser bilder som strömmar förbi och hon blir såklart väldigt rädd när det inträffar.
Första gången det dök upp hade hon ganska hög feber, men nu kan det komma när som helst och ibland även dagtid säger hon.
Jag och min ex man har sedan två år separerat, men vi tycker att vi har en bra relation mellan varann och barnen accepterar att vara varannan vecka på vardera ställe. Vad kan det vara? Finns det något sätt att hjälpa henne, och vad ska jag säga till henne när det händer.

Jenny Klefbom svarar:
Det är inte bara omöjligt, utan faktiskt även förbjudet, att ställa diagnoser via nätet, utan att ha personlig kontakt med dig och din dotter. För att förstå ett problem helt och fullt måste man dessutom ställa ganska många frågor och kartlägga precis hur problemen yttrar sig och när de uppstår.
Däremot är det välkänt att psykiska reaktioner och symtom ofta börjar på det sättet som du beskriver: Att man upplever dem första gången i samband med sjukdom, en kris eller när man är allmänt försvagad av någon anledning. Och att det som alltså började som en slags reaktion på ett stressfyllt tillstånd sedan börjar leva sitt eget liv, och bli ett problem i sig.
Om jag inte kan ge dig något svar på frågan om vad det kan vara, så kan jag i alla fall tala om hur du kan hjälpa din flicka. För det första tycker jag att problemen låter så pass komplicerade, långvariga och plågsamma att jag tycker att ni behöver söka professionell hjälp.
Ring till BUP och beställ en tid. Om man där kommer fram till att problemen är ångestrelaterade, tycker jag att ni ska försöka få kognitiv beteendeterapi, då det är den mest verksamma behandlingsformen mot uttalade ångestbesvär.
Det kan dock visa sig att symtomen handlar om något annat, eller har en tydlig orsaksbakgrund, och att ni då behöver börja i någon annan ände, med någon annan typ av behandling.
Under tiden som ni väntar på ert besök på BUP kan du och din ex-man hjälpa er dotter genom att inte oroa er över hennes symtom. Hon har nog med sin egen oro, och är bäst hjälpt av att ni håller er lugna och hjälper henne med hennes skräckfyllda tankar och bilder.
Ta reda på vad som skrämmer henne mest; rösterna, bilderna eller hjärtklappningen, och på vilket sätt. Är hon till exempel rädd för att dö av hjärtklappningen eller är hon rädd för att hennes upplevelser är ett tecken på att hon håller på att bli tokig? När ni vet vad som är hennes starkaste farhågor, så kan ni också hjälpa henne att ifrågasätta dem och bemöta dem med fakta och nya frågor. Vad kan hjärtklappning bero på – och vad är den mest troliga orsaken till hjärtklappning när man är 11 år gammal?
Fakta om hjärtklappning kan ni hitta på 1177.se och panik kan ni läsa om här på psykologiguiden.
Vänlig hälsning