2017-04-24
Sexuell prestationsångest
I min sena tonår började jag träffa en tjej som jag tyckte mycket om. Jag hade legat med många tjejer tidigare utan problem. Men det hände första gången med henne och jag vart helt förvirrad. Andra gången kunde jag inte tänka på något annat och det gick sådär. Tredje gången gick det och efter det hade vi ett långt och bekymmerslöst förhållande med ett jättebra sexliv.
Efter detta förhållande gick jag ut på marknaden igen med dessa tankar närvarande "what if". Jag träffade en tjej och oron började redan från krogen. Den måste upp. Den måste upp. Det gick åt pipan… Efter en del bra och en del dåligt sex fick jag flickvän och mitt sexliv blev helt bekymmerslöst igen. Fantastiskt!
Nu är jag 22 år och singel igen och har tappat kontrollen. Jag träffade en tjej för ett par veckor sedan och jag kunde knappt andas när hon sög av mig. Pulsen gick upp i 180. Jag har onanerat mycket med henne i mina tankar men där och då var det som att hon inte ens var där. Det var mellan mig och mitt huvud som var som en sönderslagen bikupa, som vanligt! Jag vill ju vara där med henne och bara njuta, inte tänka!
Jag vågar inte träffa någon nu. Jag har börjat må väldigt dåligt och kan inte tänka på något annat än detta problem. Hela dagarna, verkligen, analyserar jag min prestationsångest och på senaste tiden har mitt sinne börjat se det här som en verklighet. Att det kommer aldrig att gå igen. Jag är dåsig under dagarna, sur och ledsen hela tiden. Paranoid med allt från detta till vänner. Vill dö ibland.

Jenny Jägerfeld svarar:
Vad tråkigt att höra att du mår så dåligt, att du är ledsen och till och med vill dö ibland. Det låter allvarligt! Det låter som om du har kommit in i en dålig cirkel där du oroar dig jättemycket för att inte få stånd och känner prestationsångest inför sex och där stressen och oron i sin tur gör att det blir betydligt svårare att få stånd. För ju mer press du lägger på dig själv, desto svårare blir det att vara i stunden och njuta och desto mindre blir chansen att faktiskt lyckas få till det.
Eftersom du känner dig så pass nedstämd som du beskriver så tycker jag att du borde söka professionell hjälp. Du kan kontakta din vårdcentral eller ungdomsmottagningen, eftersom du är 22 år. Men det finns också några saker som du kan tänka på som kanske kan vara till hjälp.
Alla med kuk har någon gång varit med om att det har varit svårt att få erektion. För många är det så att ju viktigare det känns (t ex när man verkligen gillar någon), desto mer press blir det. Och har man varit med om att inte få erektion vid några tillfällen, finns risken att man börjar oroa sig på förhand och då är risken större att det händer igen.
Om du fortfarande får morgonstånd och har stånd när du onanerar (det låter ju så) så borde det inte röra sig om något fysiologiskt problem. Det kan vara bra att komma ihåg att det kan vara svårare att få stånd om du har druckit alkohol. Även rökning kan påverka erektionsförmågan. Rökning leder nämligen till sämre blodcirkulation efter ett tag.
Vad du behöver göra är att ta bort fokus och press från din kuk och från kravet på erektion som du ställer på dig själv. Försök att tänka att det inte spelar någon roll om du får erektion eller inte, utan att det viktiga är att ni har det mysigt och skönt tillsammans. Det kan vara bra att utöka repertoaren för vad sex kan vara. Det finns många sätt man kan utforska varandra och ha sex på, där en hård kuk inte är nödvändig (det kan för övrigt vara bra att minnas att de flesta tjejer inte kan komma av endast penetrationssex). Du kan ge tjejen oralsex, du kan smeka henne med handen, du kan stimulera henne med en dildo eller annan sexleksak, ni kan onanera ihop, du kan smeka dig själv medan du tillfredsställer henne. Fokusera på tjejen du har framför dig, hur det känns när ni hånglar, hur hennes hud, bröst, kön känns när du smeker henne. Detta som ett sätt att vara kvar i nuet med henne och inte fastna i dig själv och prestationstankarna.
Om du träffar någon som du känner att du kan lita på, tycker jag även att du ska försöka våga prata om detta med henne. Då kan det bli lite avdramatiserat och stressen och prestationsångesten kan minska.
Om dina problem kvarstår så finns det också olika läkemedel som kan hjälpa till med erektionen. Du kan få mer information om detta på ungdomsmottagningen.
Om ni slutar ha sex när du förlorar din erektion så kommer det att kännas som att allt hänger på om du har stånd eller inte. Men om ni fortsätter att njuta av varandra oavsett om du har erektion eller inte så kommer sexet att bli härligt oavsett. Och när man inte känner att sexakten hänger på att man måste få stånd, blir det betydligt lättare att faktiskt få det.
Jag hoppas att du snart ska må bättre och lycka till.
Med vänlig hälsning,