Njuter inte av sexuella relationer
Jag är en tjej på 23 år. Jag har varit sexuellt aktiv med killar sedan jag var cirka 15 år. Sex fungerar inte tillsammans med andra.
När jag onanerar blir jag upphetsad och får orgasm, det kan dock ta lång tid och jag har svårt att koncentrera mig. Måste ständigt "tvinga tillbaka" tankarna på något jag tänder på. Men när jag har sex med killar blir jag varken kåt eller våt och har aldrig fått orgasm eller varit i närheten av det. Det blir alltid så trots att jag verkligen tycker om killar. Oavsett om jag får oralsex eller på andra sätt blir smekt så känns det inte skönt. Överhuvudtaget. Detta oavsett om jag är i förhållande eller med ny kille. Jag blir inte kåt. När jag har sex gör jag saker som jag inte vill, för att killen vill det. T ex har jag "gått med" på sex när killen varit kåt, trots att jag helst velat sova. Efteråt känner jag mig äcklig.
Alla säger att jag ska visa vad jag vill, men det är inte så lätt när jag inte vet vad jag gillar. Jag verkar ju inte gilla någonting. Det spelar ingen roll vad killen gör, för det känns ändå inte skönt eller sexigt.
Det här är ett enormt problem för mig. Jag har ångest och känner mig ofta värdelös som människa när jag pratar med kompisar som har bra sexliv med sina partners. Jag vill ju njuta av sex men just nu mår jag extremt dåligt av det. Jag känner mig extremt avundsjuk på kompisar som är normala. Jag behöver verkligen hjälp.

Jenny Jägerfeld svarar:
Det låter som om du mår väldigt dåligt över det faktum att du inte tänder på andra. Du beskriver att du får ångest, känner dig värdelös och blir avundsjuk på dina vänner som verkar ha en annan typ av sexliv. Det låter egentligen inte som om du vill ha sex, utan snarare som om du vill vilja.
Alla människor har olika stark sexuell lust. En del vill onanera eller ha sex flera gånger om dagen, för andras del räcker det med någon gång varannan vecka och vissa vill aldrig ha sex och onanerar nästan aldrig. Detta kan ju även ändra sig under livet. Om man aldrig eller nästan aldrig känner någon lust till andra sexuellt kan man vara asexuell.
Ibland kan det förstås finnas andra skäl till att man inte vill ha sex, t ex att man har väldigt dåliga erfarenheter av vad sex kan vara. Om sexet t ex mest har varit på den andres villkor och inte utgått alls från vad man själv har gillat. Om det är så i ditt fall behöver du ta reda på vad du tycker om sexuellt och försöka hitta ett sätt att förmedla det till den du är tillsammans med. Ett sätt kan vara att ta kontakt med en ungdomsmottagning och få stöd och hjälp i hur du kan prata med din partner om det hela.
För en del handlar oviljan att ha sex om att man varit utsatt för ett övergrepp och blivit rädd för att befinna sig i en sexuell situation tillsammans med någon annan. Men då har man ofta haft sexuell lust innan själva övergreppet.
Du skriver inte om något sådant och dessutom beskriver du att du aldrig blivit våt, kåt eller fått orgasm tillsammans med andra. Därför tänker jag att det kanske skulle kunna vara så att du är asexuell?
Att vara asexuell innebär att man inte känner någon sexuell attraktion till någon och/eller har mycket lite intresse av att ha sex, eller inget intresse alls. En del asexuella kan känna sexuell upphetsning och onanerar, precis som du, men de har inget intresse av att dela sin sexualitet med någon annan. Kan det vara så för dig? För vissa asexuella fungerar onanin dessutom mer som avslappning än som utlevelse av sexuell lust. Man tror att omkring 1 % av befolkningen är asexuella och det finns även variationer inom det asexuella spektrat, t ex:
• Gray a/grå asexualitet är en form av asexualitet där man kan känna sig sexuellt attraherad av andra, men så pass sällan att det ändå räknas till det asexuella spektrat.
• Demisexualitet som är en form av asexualitet där en person endast kan utveckla en sexuell attraktion till någon efter att ha skapat ett starkt känslomässigt band till personen.
Asexuella personer har samma behov av emotionell närhet som alla andra och många asexuella har både en lust och förmåga att skapa nära, intima kärleksrelationer, medan andra inte alls är intresserade av romantiska relationer och hellre är ensamma eller finner närhet tillsammans med sina vänner.
En del asexuella väljer ändå att ha sex eftersom ju det är något som efterfrågas i de flesta romantiska relationer (med människor som inte är asexuella), men de har själva ingen längtan efter sex. Då är det givetvis viktigt att man är okej med att ha sex, och inte gör något som egentligen går emot ens vilja.  I ditt fall så låter det inte som om detta alls blir särskilt bra för dig. Du gör saker du inte vill och känner dig äcklig efteråt. Det gör ju att du få ännu fler negativa minnen kopplat till sex.
Som i alla relationer, är det kommunikation som är viktigast! Att man pratar om vad man vill och vad som känns okej för en själv och vad som inte gör det! Tror du att du skulle göra det med din partner/med din nästa partner?
Om du tror att du är asexuell skulle du också kunna ta kontakt med RFSL, de har ett nätverk för asexuella som har regelbundna träffar i Stockholm. Om du inte bor i Stockholm går det ändå att maila och få kontakt med någon som du kan prata med. Det kan vara skönt att dela sina funderingar med någon! Det finns även många informationssidor och nätverk på nätet, t ex AVEN (The Asexuality Visibility and Education Network) på adressen http://www.asexuality.org
Vänlig hälsning,