Nervösa ryckningar i mungiporna
Sedan ungefär ett år tillbaka har jag upplevt ryckningar i mungiporna när jag blir nervös. Värst är det när jag ler och skrattar. I början skedde det mest då jag hamnade i situationer då jag kände mig väldigt utsatt, exempelvis då personer sjöng för mig på min födelsedag eller dylikt. Men allteftersom har det blivit värre, det kan ske bara då jag sitter och äter lunch med nära kompisar.
Värst är det då fokus riktas mot mig, exempelvis om jag ska berätta en rolig historia för mina kompisar, och alla tittar på mig. Jag har märkt att jag tänker mer och mer på det och är hela tiden orolig för att det ska synas för dem jag pratar med. Det konstiga är att jag inte upplever detta om jag sitter med en grupp människor och pratar om något allvarligt, där jag inte förväntas skratta eller le.
Bland de värsta gånger detta skett har det ofta uppstått en konstig stämning då folk exempelvis försöker skämta med mig men jag snabbt "spänner" munnen i en mer arg min, då jag inte känner att jag kan hålla upp ett skratt, och de andra tror att jag tar illa upp - fastän jag egentligen vill skratta!
Jag känner att detta påverkar mitt vardagsliv på ett negativt sätt och har en hopplöshetskänsla eftersom jag inte ser ett sätt att lösa det och aldrig mött eller sett någon som lider av samma sak.
Vad kan jag göra för att slippa dessa nervösa ryckningar?

Liria Ortiz svarar:
Muskelryckningar i musklerna kring munnen är känt som ett av de vanligare sätten för kroppen att reagera på stress. Andra muskler i ansiktet som ofta påverkas av stress är musklerna i ögonlocken eller runt ögat. Utlösande omständigheter för detta, som brukar benämnas som nervösa ryckningar, är ofta en längre period av stress med inslag av en växande trötthet och oro. Svårigheter att få tillräckligt med sömn tycks spela en särskild viktig roll som utlösande faktor. Känner dig igen dig i detta, att det kan finnas ett samband med att dina ryckningar i mungiporna började för ett år sedan och du då under ett tag hade haft mycket stress?
Visst är det så som du beskriver att ryckningar av det här slaget kan bli riktigt besvärande och allt mer upplevas som ett socialt handikapp. Ryckningar i musklerna tenderar att bli värre när andra uppmärksammar dem, eller man själv oroar sig för att det ska hända. Precis som är din erfarenhet.
Några sätt för att förebygga eller minska dina ryckningar är att du lär dig en kort avslappningsteknik, som du använder i de lägen då du vet att risken är stor för att dina ryckningar ska uppstå, till exempel när du ska berätta en rolig historia. Om du googlar på sökordet avslappningstekniker hittar du många korta och effektiva avslappningstekniker att välja på.
Mer långsiktigt ska du kanske hitta sätt att minska din stress om du tror att det kan spela roll för dina besvär. Mitt råd är att du skriver ner vad du finner av omständigheter i ditt liv som kan sägas vara stressutlösande faktorer för dig, och att du i nästa steg resonerar med dig själv vad du kan förändra, på kort och lång sikt. Och varför inte bjuda in en klok anhörig eller vän till en sådan problemlösande diskussion? För nervösa ryckningar är ett godartat tillstånd när bakgrunden till besvären är just upplevd stress; om man kan förändra sin livssituation så att stressen minskar eller upphör, så försvinner också allt eftersom de nervösa ryckningarna. Utan någon särskild behandling.
Men det kan även vara klokt att du träffar en läkare och berättar om dina besvär. Det kan ibland finnas kroppsliga, så kallade neurologiska orsaker, till muskelryckningar, och jag rekommenderar som ett första steg att du utreder om det är så eller inte. Om det finns en neurologisk orsak till dina muskelryckningar finns bra hjälp att få.
Varma hälsningar och ta väl hand om dig!