Jobbig kollega
Jag och mina kollegor upplever arbetssituationen väldigt jobbig. Vi har en kvinna i 55 års åldern som ständigt pratar, pratar och jämför dag och nattarbete. Detta tjatande har blivit så påfrestande att vi har varit tvugna att prata med chefen för att hon fått så många av oss att må dåligt. Hon pratar illa om sina kollegor och manipulerar oss att tycka som hon tycker.
Jag har upplevt detta stressande och nu har vi haft möte angående hennes beteende. Saken är den att det går inte in när vi pratar med henne och hon kan inte erkänna att hon sagt just så. Hon är speciell och väldigt aktiv och duktig utöver detta. Men detta är inte normalt beteende, vad tror ni det kan vara? tacksam för svar.

Mattias Lundberg svarar:
Det låter minst sagt som en påfrestande situation. Det är nästan helt omöjligt att svara på varför hon fungerar på detta sätt, utan att ha träffat henne, men att något måste göras är helt klart.
Det hela verkar ha gått så långt att det börjar vara ett arbetsmiljöproblem och då har er arbetsgivaren ansvaret att hantera situationen. Ni bör lyfta detta med eran närmaste chef igen och lyssnar inte denna skall ni gå vidare till nästa nivå. Tag hjälp av skyddsombudet eller facket generellt om ni vill. Det kan naturligtvis kännas obehagligt att rikta så mycket uppmärksamhet på en människa, men ni måste tänka på er själva. Är ni ett antal som upplever detta måste man från arbetsgivaren förstå att det är belastande både för er som individer och för organisationen att ha en personen som denna kvinna på arbetsplatsen.
Vänlig hälsning