Polis som mår dåligt
Jag har jobbat som polis i snart 6 år. Jag jobbar med utryckning och är i yttre tjänst. Jag har märkt att jag har svårt att hantera mina känslor när jag är i en situation där en människa är väldigt ledsen ex: pratar med en kvinna vars pappa har hittats död- jag blir jätteledsen och kan inte sluta tänka på detta på flera dagar. Jag reagerar så ofta och kan liksom nästan "ta över personernas känslor". Det här är jättejobbigt!
Jag har även känt (vet inte om detta har med jobbet att göra) att jag får panikkänslor när jag befinner mig i lokaler med mycket folk tex ica maxi en fredag eftermiddag... Har även jobbigt med koncentrationen om det är många som pratar eller om det är rörigt omkring mig. Jag har haft det jobbigt till och från under några år när en av mina föräldrar fick en stroke och blev personlightesförändrad mm...

Anna Karlstedt svarar:
Den känslighet som du beskriver att du lider av rimmar ju illa med ditt arbete där jag antar att du relativt ofta träffar människor som är ledsna, arga eller i kris. Det blir såklart plågsamt för dig och i längden är det ohållbart att ha det så. Du ska ju orka med och tycka om ditt arbete i många år till.
Det låter som att du har några jobbiga år bakom dig, bland annat med sjukdom i familjen. Vi har alla svaga punkter och olika typer av sårbarhet som riskerar att blomma ut när vi är pressade, ledsna eller när omvälvande saker händer i våra liv. Möjligen är den känslighet och de panikkänslor som du rapporterar din sårbarhet och ett uttryck just för att du har haft det jobbigt.
Oavsett orsaken till de svårigheter som du beskriver tror jag att det är på sin plats att gå vidare och prata om det med någon utomstående, professionell person. Eftersom det till stor del tycks vara arbetsrelaterat bör du kunna vända dig till polisens företagshälsovård.
Vänlig hälsning,