Hur ska jag hantera min sexuella läggning?
Jag är 36 år, mamma till en fyraåring och separerad sedan två år tillbaka. Sedan jag var 22 år har jag träffat flera dominanta män där inslag av BDSM har förekommit. Min senaste långa relation innefattade dock inte någon form av BDSM vilket jag saknade mycket. Som singel och varannan vecka förälder har jag hittat ett forum kopplat till min längtan efter BDSM. För närvarande träffar jag två män som också är BDSM utövare. Jag är en uttalad masochist och njuter som mest när jag bli bojad, smiskad, tillfogad bitmärken etc. Min dröm är att vara centrum i en aktivitet med flera män.
Hela tiden brottas jag med min egen läggning både ur moraliska och etiska aspekter. Vad är normalt? Varför är just jag så här? Går det att förtränga en läggning? Finns det kopplingar till något jag varit med om tidigare?
Min hjärna går på högvarv och jag undrar hur jag kan förena min läggning med rollen som mamma. Rent praktiskt utövar jag endast BDSM med mina partners varannan vecka då jag är ensam. Min fråga gäller mer mitt moraliska och etiska dilemma.

Jenny Jägerfeld svarar:
Vad härligt att höra att du redan tidigt upptäckte vad du går igång på sexuellt och att du också har hittat ett sätt att leva ut detta!
Varför just du är som du är svårt att säga, men jag skulle tippa på en kombination av arv och miljö. Och jag kan betona att väääldigt många fler människor är precis som du och går igång på olika typer av sexuella maktlekar eller maktutbyten, det är bara det att det inte är så många som pratar öppet om det (även om det har blivit bättre).
Vissa använder BDSM lite då och då som en extra krydda i sexlivet, andra behöver BDSM för att kunna nå sexuell njutning och för somliga är det en livsstil som genomsyrar hela vardagen. Vissa människor är alltid undergivna eller dominanta och andra tycker det är härligt att byta roller. Många som är undergivna sexuellt, är givetvis inte alls undergivna i sitt övriga liv. Men i den sexuella situationen tycker de att det är underbart att kunna släppa allt ansvar och initiativtagande och samtidigt vara i kontroll – eftersom den dominante aldrig får passera de gränser som de tillsammans kommit överens om.
Det viktiga är att BDSM bygger på frivillighet och det låter det ju verkligen som om det är i ditt fall. Då finns det inget skäl att försöka tränga bort den läggningen, om du inte själv upplever att det finns en destruktiv komponent i det hela som du inte berättar om i ditt brev.
Många människor har under årens lopp varit tvungna att hantera sexuella impulser, läggningar eller tändningsmönster som setts som omoraliska eller mindre bra av samhället i den tid man levt i. Ibland är det givetvis så att man inte kan leva ut vissa sexuella impulser eftersom de innebär att man skadar andra. Men ofta är det snarare den sexuella repressionen från samhället som blir skadlig för de som skambeläggs för att de lever ut en sexualitet som inte är i förenlig med den heterosexuella, tvåsamhets- och vaniljnormen. Kanske är det något av den här gamla skambeläggningen som smittar av sig på dina tankar? Kan det vara så att dina moraliska och etiska betänkligheter egentligen handlar om vad vissa andra människor eventuellt skulle säga om de visste?
Människor är mångfacetterade och de allra flesta skiljer rätt tydligt på sitt föräldrajag och sitt sexuellt utlevande jag. Detta oavsett om man är inne på vaniljsex eller BDSM. Du kan vara världens mest moderliga och myspysiga mamma som bakar kanelbullar och lägger pärlplattor och ändå tycka att det är superupphetsande att bli uppbunden, biten och piskad varannan vecka. Det är ingen motsättning alls, som jag ser det. Jag tror snarare att du kan bli en gladare och härligare mamma om du känner att du får ha ett eget liv som bara är ditt.
Nu vet jag inte hur hard-core dina BDSM-sessioner är. Men om du får märken på kroppen som sitter kvar även till veckan när du har din dotter kan det såklart vara något att fundera över. Är det i så fall något som hon märker av och frågar om? Är det ett litet blåmärke här eller där går det givetvis lätt att förklara, men om du ständigt har stora synliga märken blir det en annan sak som du får hitta ett sätt att hantera. Antingen ser du till att BDSM-sessionen sker tidigt din barnfria vecka så att märkena går över eller så får du se till att vara en mer påklädd mamma i början av barnveckan och inte gå på badhuset just på måndag-tisdag sådär, utan mer framåt veckoslutet.
Jag önskar dig heta utlevelser och ett varmt lycka till.