2017-02-22
Min pojkvän har smygfilmat mina vänner
Hej, Behöver råd med hur jag ska hantera en situation med min pojkvän.
Lite om oss: Vi har varit tillsammans i 6 år och varit hur lyckliga som helst med varandra. Vi träffades på slutet av gymnasiet. Sedan dess har vi hängt ihop och har nu planer för framtiden (flytta ihop, barn, giftemål etc.).
Till problemet: För ett tag sen åkte vi och några vänner på en semesterresa. Vi hade det kul tillsammans och gjorde lite olika saker. Häromdagen upptäckte jag en inspelning på min pojkväns mobil. Han hade placerat sin mobilkamera i badrummet och sedan duschade en av mina tjejkompisar. Kameran var riktad mot duschen och man såg min väns överdel... Videon varade kanske 12 minuter men mer än så syntes det inte. Jag konfronterade honom och sa att jag hade sett videon.
Han erkände, förklarade att han känner sig som en idiot och ångrade sig på en gång efter att han gjort det och påstått att han aldrig sett videon heller. Nu har jag upptäckt en till video fast på min kusin som filmades för ca 3-4 år sedan när hon var på besök hos oss. Samma scenario.
Har inte konfronterat honom för jag vet inte vad jag ska säga eller göra. Jag är mest ledsen för att det just är mina nära som han har fantiserat om (antar jag)...  Min pojkvän är en jättegod människa och han skulle aldrig komma tänka på att vara otrogen eller något sånt, det är han allergisk mot och det har vi pratat om. Han är en vanlig kille och otroligt snäll och förstående, alltid behandlat mig väl. Alla runt omkring oss "älskar" oss som par som är så snälla och ödmjuka mot varandra.
Jag vet att han porrsurfar, han sparar en del bilder på nakna tjejer och det stör jag mig inte så jättemycket på. Han har inte varit öppen men det är jag som också upptäckt det för några månader sen, men jag blev inte så sur. Det var förvånande med tanke på hur han är men tänker mig att dom flesta killar gör sånt och tror att det bara är för fantasins skull.
Dock går gränsen när det gäller mina vänner och våra bekanta... Där blir det för mycket, jag känner mig väldigt ledsen för det. Behöver hjälp med att förstå honom och kompromissa med honom. Eller att han får försöka förstå mig också att sånt inte alls är okej.

Jenny Jägerfeld svarar:
Jag förstår verkligen att du reagerar på att din pojkvän har filmat din vän och din kusin i smyg, att det väcker en massa känslor och tankar kring  honom och hans beteende och även kring er relation. Jag har funderat en hel del på ditt brev och tycker verkligen att det är svårt att besvara, eftersom du beskriver din pojkvän som en så fin person och er relation som så lycklig och bra – samtidigt som din pojkvän har gjort ett oerhört stort övertramp, vilket man måste ta på allvar.
Jag tänker precis som du angående nakenbilderna och porrsurfandet. I den del av sexualiteten som man har för sig själv är bilder, porrfilmer eller erotiska noveller ett mycket vanligt inslag.
Så jag tycker att det är bra att du inte gjorde någon stor sak av det. Sedan kan man givetvis ha en massa åsikter om porrindustrin om hur destruktiv och störd den är, men faktum är att det är betydligt vanligare för både tjejer och killar att porrsurfa än att inte göra det.
Din pojkvän gör som sagt ett grovt övertramp då han filmat din vän och din kusin. Det han har gjort är dessutom olagligt och kallas för kränkande fotografering. Det som krävs för att det ska räknas som kränkande fotografering är just att man i hemlighet, utan personens medgivande, fotar eller filmar i en privat miljö, exempelvis i en bostad eller ett omklädningsrum. Precis som du själv beskriver blir det ju extra svårt för dig, eftersom han har filmat människor som står dig nära.
När man upptäcker att människor har gjort något olagligt bör man förstås anmäla till polisen, men jag tror att ganska många människor skulle tycka att det var svårt att anmäla sin sambo om de upptäckte något liknande och jag tolkar in i din fråga att det inte är något som du övervägt. Det är inte det du frågar efter.
Din pojkvän har i och med sina handlingar även satt dig i en extremt svår situation. Eftersom det är din kusin och din vän han har utsatt för kränkningen behöver du också fundera över om det är något du/ni vill/behöver berätta för dem om. Ett beslut som påverkas av faktorer som om man kan identifiera dem på filmerna och kanske framför allt, om han har spridit dem. Om du/ni väljer att berätta för dina nära, är det också möjligt att han blir anmäld för det han gjort. Frågor som dyker upp hos mig är om din pojkvän har gjort detta fler gånger än du känner till, och om han har spridit filmerna.
Jag tycker att du ska sätta dig ner med din pojkvän och prata ärligt med honom. Berätta även om den andra filmen du sett och hur blev för dig när du upptäckte detta, hur ledsen och besviken du känner dig över detta och att det väcker frågor om det finns något mer han inte har berättat. Fråga om han är medveten om att det är olagligt. Han behöver verkligen få lyssna på och förstå hur du känner. Och be honom sedan berätta vad det är som har gjort att han har filmat och försök att verkligen lyssna på svaret. Bäst dialog blir det nog om du orkar fråga utan att anklaga (även om jag verkligen förstår om du vill anklaga skiten ur honom).
Du skriver att du vill förstå din pojkvän och jag hoppas att det är ömsesidigt, att han verkligen vill förstå dig. Så för förståelsen: min tanke – som givetvis kan vara fel – är att din pojkvän går igång på just detta: någon som ovetandes filmats i duschen. Att detta är ett slags fetisch han har. Det behöver ju faktiskt inte handla om att han tänder på dina vänner, utan själva situationen i sig. Antingen duschandet, det hemliga filmandet, eller både och i kombination. Det enda sättet att förstå honom mer är nog att fråga öppna frågor och låta honom berätta: Är det ett särskilt scenario han går igång på? I så fall vad? Om det nu är så att detta är något som han verkligen tänder på så kanske han kan få utlopp för det på annat vis. Det lär ju finnas en uppsjö filmer han kan kolla på på nätet istället.
Det kan nog ta ett tag innan insikten om vad din pojkvän har gjort landar helt och du behöver fundera över vad detta får för konsekvenser för dig, vad gäller tillit, tankar på framtiden och så vidare. Låt det ta tid, reaktioner kan även komma långt senare. Jag tycker att det är stort av dig att vilja förstå din kille och jag hoppas verkligen att detta är ömsesidigt.
Jag önskar dig lycka till!
(Det här svaret har blivit ändrat efter rättmätig kritik.)