Jag mobbar andra
Hej, jag är en tjej på 13 år som nu på senare tid har upptäckt att jag väldigt ofta trycker ner en del personer. Till exempel finns det en tjej som bor på samma HVB-hem som mig som jag alltid har varit lite "småelak" mot, men nu har det blivit värre och jag har blivit ännu elakare och börjat kalla henne för tjock och sånt. Jag vet inte varför.
Jag har ADHD, men det betyder väl inte att jag är en självklar mobbare eller? Jag skäms över mitt beteende men jag hinner aldrig tänka efter innan jag säger något. Vad ska jag göra för att stoppa mig själv?

Jenny Klefbom svarar:
Om jag förstår dig rätt så handlar dina elakheter främst om ord som bara kommer ur dig, innan du hinner hejda dig, och du vill verkligen kunna kontrollera dig bättre.
Du har helt rätt i att ADHD inte innebär att man automatiskt är en mobbare. Däremot tror jag faktiskt att det finns en koppling mellan din ADHD och ditt beteende. H:et i ADHD står ju för ”hyperaktivitet” och i det ingår också ofta att man är impulsiv. Impulsiv betyder att man både får en väldig massa impulser, tankar och känslor som kommer väldigt hastigt över en, och att man har svårt att hantera dessa tankar och känslor och stoppa sig själv. Alla människor som får en taskig kommentar blir nog sura, men är man impulsiv så har man ofta hunnit kasta ur sig en taskig kommentar tillbaka, eller till och med utdela ett slag, innan man har hunnit tänka efter vad som egentligen vore bäst att göra i situationen.
Om man tänker att det är din impulsivitet som ställer till det för dig med elakheterna, så finns det flera saker att göra. Först och främst tänker jag på att det finns olika metoder att träna sig i att hantera sina impulser, så kallad impulskontrollträning. Det finns också terapeutiska metoder för att hantera just ilska, som bland annat går ut på att man lär sig nya sätt att bete sig i olika situationer. En annan sak som skulle kunna vara till hjälp för dig är om du fick medicin mot din ADHD, men det kanske du redan har?
Nu tänker jag mig dock att man inte heller behöver bo på HVB-hem bara för att man har ADHD. Mina tankar kretsar därför kring vad det är som har hänt dig som gör att du bor på ett sådant. Det kan finnas olika skäl bakom att man blir placerad på ett HVB-hem. Dels kan det bero på att man inte har föräldrar som kan ta hand om en. Om det är så för dig så tänker jag mig att det kanske, kanske är så att du inte har fått lära dig så bra sätt att hantera ilska av dem? Det kan också vara så att placeringen beror mer på dig, och att du också har andra problem utöver din ADHD. I så fall behöver man väga in dem för att bättre förstå varför du säger dessa elakheter.
HVB betyder hem för vård eller boende. Hela syftet med att bo på ett HVB-hem är alltså att man ska få hjälp med sina problem. På det viset kan man säga att du förhoppningsvis har goda chanser att få hjälp med att ändra på det du vill ändra på hos dig själv. Prata alltså med din kontaktperson och hör efter om du kan få gå i någon behandling för att få bättre koll på dina impulser, eller för att få lära dig nya sätt att vara tillsammans med andra.
Vänlig hälsning,