Kan jag programmera om mig att gilla män i min egen ålder?
Jag längtar efter kärleken men är nu så gammal att endast män i 50-års åldern eller äldre skulle vara intresserade av mig. Jag har aldrig gillat äldre män, utan upplevt dom som 'gubbiga'. Jag upplever obehag i kontakten med äldre män, alltså män i övre medelålder, medan jag upplever yngre män som mer 'oförstörda', mindre cyniska, mindre sexistiska osv. Men nu när jag inte längre är jämnårig med yngre män måste jag börja se åt äldre män, och jag vet inte hur jag ska komma över min motvilja mot dom.
Jag delar också få intressen med äldre män och är trots min ålder inte på den plats i livet där folk i min ålder brukar vara, att man har barn, hus och att man varit gift osv. Jag brukar komma bättre överens med unga människor kanske för jag har lättare att identifiera mig med dom än med jämnåriga som 'fått ordning' på sina liv. Jag lever som jag gjorde när jag var 25 och är fortfarande en sökare. Så på insidan är jag ung, med på utsidan är jag en tant.
Hade jag varit man hade det inte varit ett problem, eftersom män alltid är äldre än sin partner. Charlie Chaplin var 54 när han gifte sig med sin fjärde fru, den 18-åriga Oona. Det är så orättvist att allt är inrättat på männens villkor.
Jag tycker det är svårt att ställa om till att försöka bli intresserad av äldre män. Jag har aldrig blivit kär i en äldre man. Jag undrar om jag kanske stannat i min utveckling, så att jag ser äldre män med en mycket ung persons ögon? Borde inte mina preferenser ändras automatiskt när jag blir äldre? Men det gör det ju inte hos män.. Är det något biologiskt? Är det fel på mig då? Är det onaturligt att vara som en man, när man är en kvinna, och attraheras av (lite) yngre män? Och hur gör man för att 'programmera om' sig, så att man börjar tycka om äldre män?

Jenny Jägerfeld svarar:
Jag förstår ditt dilemma och jag håller verkligen med om att det är orättvist att kombinationen en äldre kvinna och en yngre man är så mycket mer stigmatiserat och ifrågasatt än kombinationen en äldre man och en yngre kvinna, som snarare är regel än undantag.
Det är inte fel på dig och jag tycker inte att du ska programmera om dig – om det nu ens skulle vara möjligt. Allas preferenser ändras inte med åren och det är ju inget problem så länge man tänder på vuxna människor, vilket du ju gör. Men eftersom världen ser ut som den gör får du förmodligen acceptera att det kanske kommer att bli lite svårare att hitta en partner än om du också tände på män som var äldre än du själv. Urvalet blir helt enkelt mindre. Det är ju likadant med andra preferenser, om man bara tänder på rödhåriga, småländska akademiker blir urvalet betydligt mindre än om man kan tänka sig lite vem som helst oavsett hårfärg, bildningsnivå och härkomst. Därmed är inte sagt att det inte går! Om du verkligen vill hitta en partner är det en god idé att söka brett.
Dejtingappar är faktiskt mycket bra i det här fallet eftersom du kan ställa in vilket åldersspann du letar efter – och männen gör ju likadant. Om du då får en match/blir ihopparad med någon, så vet du att denna inte tycker att din ålder är något problem. Det finns ju en rad olika dejtingappar och inget hindrar att man är aktiv i flera på samma gång.
Man kan förledas att tro att män enbart är intresserade av kvinnor som är yngre om man tittar på populärkulturen. Men i själva verket är det många yngre män som är intresserade av äldre kvinnor.
Det låter som om en del av din motvilja mot äldre män handlar om deras egenskaper. Du upplever dem som mer sexistiska och cyniska än yngre män. Men på samma sätt som att du känner dig yngre på insidan (än du ser ut som) och lever ett liv som är vanligare att unga lever, så lär det ju finnas män som är äldre som också är och känner som du. Som inte är sexistiska, cyniska och gubbiga i sättet. Och vad det gäller utseende och attraktion så är det ju så att åldrandet ser väldigt olika vad gäller olika människor. En del ser betydligt yngre ut än vad deras biologiska ålder är. Därför kanske du inte ska döma ut någon enbart baserat på siffran som anger deras ålder. Så ett förslag är att ställa spannet i dejtingappen lite högre än vad du egentligen tror att du kommer gilla.
Om du vill ta ytterligare ett steg vidare så kan du ju fundera på om det finns något särskilt som gör att du finner äldre män så avtändande? Finns det någon särskild upplevelse i ditt liv som gett dig avsmak för äldre män? Därmed är inte sagt att du för den skull skulle försöka ändra dina preferenser, bara försöka förstå dig själv lite bättre.
Alla äldre män är ju inte likadana. Precis som du ju inte är likadan som alla kvinnor i din ålder.
Jag önskar dig lycka till i letandet!