2017-08-29
Hur ska jag få honom att sluta förgripa sig på mig?
Jag har sen jag var barn bott med min familj och min farbror som är några äldre än mig. Han blev adopterad för att kunna stanna i Sverige så han är i princip som min bror. Men sen jag var 9-10 så började han förgripa sig på mig. Han började komma in i mitt rum och ta på mig medans jag sov. Och det var så obehagligt att jag låtsades sova. Detta fortsatte och han tog på mig och utförde oralsex. Jag låtsades alltid att sova för det var så obehagligt och jag vågade inte "vakna".
Han flyttade från staden vi bodde i men när jag var 18-19 hände det en gång till. Sen för två år sedan. Och för några dagar sedan hände det igen två gånger.
Jag förstår inte varför han gör detta och hur han kan göra så. Jag låtsades sova men hur kan inte han fatta att jag inte är vaken? Vet han eller tror han att jag sover?
Jag kan inte berätta för någon då det är omöjligt men jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill att det ska sluta. Dessutom vill jag kunna komma över detta. Jag tänker på det här hela tiden. Sedan skulle jag vilka veta hur mycket detta har och kommer påverka mig. Borde jag prata med någon psykolog?

Jenny Jägerfeld svarar:
Jag blir oerhört ledsen och arg när jag läser ditt brev och förstår vad du har blivit utsatt för. Jag har mycket svårt att tro att din farbror inte förstår att du är vaken, jag ser det som högst osannolikt. Och oavsett om han tror att du sover eller förstår att du är vaken så begår han ett övergrepp, en våldtäkt. Samlag, eller en handling som är jämförbar med samlag som exempelvis oralsex som sker mot någons vilja, genom våld, hot om våld eller genom att utnyttja att någon är berusad eller sover är våldtäkt.
Eftersom din farbror själv inte verkar har för avsikt att sluta med sina övergrepp, måste du själv göra något åt saken. Detta måste upphöra nu! Du skriver att du låtsades sova för att det var så obehagligt och att du inte vågade "vakna", vilket gör att jag undrar om du är rädd för din farbror på något vis eller tror att det kommer att få obehagliga följder om du avbryter hans handlingar eller berättar för någon.
Det är väldigt vanligt att man känner att man inte kan berätta för någon om det som har hänt. För många påverkas självkänslan starkt och man oroar sig för att inte bli trodd, men man kan även vara rädd för att bli beskylld för att själv ha skuld i att övergreppet har skett. I vissa familjer kan det vara extra svårt att berätta om det anses viktigt att inte ha haft sex innan man gifter sig. Många personer som har utsätts för övergrepp är ju inte bara rädda för att bli skadade rent fysiskt utan också för vilka sociala konsekvenser det inträffade kan få om man berättar.
Jag skulle givetvis helst vilja att du kunde säga till honom en gång för alla, få förståelse från din familj och vänner och därefter polisanmäla. Men jag vet att det inte alltid är en möjlig väg att gå. Att din farbror är en familjemedlem brukar upplevas ännu svårare då han har relationer med din övriga familj. Jag undrar ändå om det finns någon familjemedlem, eller någon vän som du tror skulle kunna ha förståelse och som skulle kunna hjälpa och stötta dig? I annat fall skulle du kunna uppsöka en psykolog.
En psykolog har tystnadsplikt och du skulle kunna berätta för hen om vad du varit med om och tillsammans komma fram till hur du/ni kan hantera det. Då kan ni prata om hur du ska agera rent praktiskt och även få hjälp med att förstå hur det inträffade påverkat dig samt bearbeta det. Alla sexuella övergrepp är kränkande för dem som utsätts och man kan må väldigt dåligt efteråt och till exempel, som du skriver, ha svårt att tänka på något annat än just detta.
Oavsett hur du gör med psykologen tänker jag att du måste komma på något sätt att konfrontera honom på. Innan det händer en gång till. Ta honom avsides och säga: Det du gör mot mig kallas våldtäkt och jag kommer att polisanmäla dig? (Som hot, även om du nu inte ser någon möjlighet att göra det.) Eller skriva ett mail/brev med ungefär samma innehåll till honom?
Detta har pågått (som jag förstår det) i åtminstone 12-13 år, kanske längre och det finns inga skäl att tro att det kommer att upphöra om du inte gör något. Så länge hans beteende inte får några konsekvenser för honom själv kommer han troligen att fortsätta. Går det även att försöka att se till att du inte sover under samma tak när han är i stan? Att du sover hos en vän eller ger dig iväg på någon resa?
Om du fortfarande är under 25 kan du vända dig till Ungdomsmottagningen. Du kan även ringa anonymt till ROKS Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige eller till Kvinnofridslinjen som är en nationell stödtelefon för de som utsatts för hot, våld eller sexuella övergrepp. Samtalet syns inte på telefonräkningen. De som svarar är socionomer eller sjuksköterskor med vana att möta människor i kris eller i svåra livssituationer. De har tystnadsplikt och man kan vara anonym.
Att övergreppen upphör är nödvändigt för att du ska kunna gå vidare i livet och börja må bättre. Om du berättar om det du varit med om så får du en möjlighet att börja bearbeta dina upplevelser, och det kan vara en bra hjälp till positiv förändring. Skulle du själv senare komma fram till att du trots allt vill anmäla så kan du även få hjälp med detta.
Vänlig hälsning,