Svartsjuka
Jag har ett stort problem. Jag är så otroligt svartsjuk, och detta håller på att förstöra mitt förhållande med mannen jag älskar.
Jag har kontrollbehov och kollar gärna igenom hans sms då och då. Jag vill alltid veta var han är och vem han är med.
Jag tycker att det är obehagligt och jobbigt om han går ut eller reser utan mig, och kan få enorma ångestattacker.
Jag måste ha hjälp, men vet inte var jag ska vända mig. Har hört att KBT kan hjälpa vid detta? Hur och var får man tag på denna hjälp? Och hur mycket kostar det. Jag är 20 år och har ingen massiv ekonomi, men vill verkligen rädda vårt förhållande.

Anna Karlstedt svarar:
Jag kan verkligen förstå att du upplever svartsjukan som ett stort problem! Precis som du beskriver så är det extremt jobbiga, negativa känslor att bära.
Dina farhågor att det ska påverka er relation är också realistiska, svartsjuka brukar förstöra relationen på sikt. Det som är bra är att du har insikt i att svartsjukan är överdriven och ett problem för dig, då har du goda möjligheter att komma tillrätta med det.
Kognitiv Beteendeterapi, KBT, kan, som du redan hört, vara en metod att komma tillrätta med svårigheterna. Terapin kan hjälpa dig att utforska varför du känner dig så osäker, vad som styr ditt kontrollbehov etc. Sedan fokuserar man på att hitta andra sätt att hantera dina känslor, ett mindre destruktivt sätt. Man kommer också att jobba med att successivt minska dina kontrollbeteenden (till exempel kolla sms, fråga ut sin partner etc). Många upplever en stor förbättring och i förlängningen också en sundare och starkare relation till sin partner.
Du kan enkelt hitta legitimerade psykologer med KBT-inriktning här på Psykologiguiden. Dock, att gå till en privatpraktiserande, legitimerad psykolog eller psykoterapeut (vilket jag rekommenderar om du skall ta tag i de här problemen) är ganska kostsamt för en privatperson. Priset varierar något men vanligtvis ligger en session på SEK 900-1100.
Du kan kontakta den öppen-psykiatriska mottagning som finns i din kommun, där gäller högkostnadskortet. Ibland kan det vara svårt att få tid (svårt sjuka prioriteras såklart) och man behöver ibland stå på sig lite. Svartsjuka är i sig ingen psykiatrisk diagnos, men om du beskriver den ångest det skapar och hur svårt det är för dig (och din sambo) så kan det vara en möjlighet. Det kan dock vara viktigt att höra om det finns någon legitimerad med KBT-kompetens som har tid, om du gärna vill ha den terapimetoden.
Vissa vårdcentraler kan också erbjuda samtal med en psykolog. Boka ett samtal med husläkaren i första hand, kanske kan han hjälpa till med en remiss.
Jag vet inte var du bor, men de universitet som tillhandahåller Psykologprogrammet har också en terapimottagning där studenter tar emot ”övningsklienter” under de sista terminerna. De har då regelbunden handledning av en erfaren psykolog. I regel visar de terapierna goda resultat. Där är kostnaden långt mycket lägre (ett par hundralappar gissar jag). Bor du nära ett universitet kan det vara värt att kolla upp. I övrigt är det svårt att hitta hjälpinstanser som inte kostar så mycket.
Jag önskar dig lycka till!