Vill så gärna träffa min bonusdotter även efter vår separation
Jag har en fråga, för en tid (2 månader) sedan separerade jag och sambon, han har då två barn på 8 och 6. Jag har bott ihop med barnen i 1½år och jag och flickan som är 6 år står varanndra väldigt nära. Nu har han en ny tjej som har 4 barn som flyttat in. Det tog två veckor efter att jag flyttat ut. Min fråga är som så att jag och flickan sa att vi skulle ses när hon ville.
Nu vill jag träffa henne eftersom hon fyller år och jag är på rätt bana igen. Så självklart vill jag ha kontakt med henne och hon vill det med mig, Hennes pappa vill oxå att vi ska göra det. Men problemmet är att vi klippt totalt i 2 månader och hon säger att hon saknar mig till sin pappa. Han tycker att vi ska ge henne mer tid, men vad är bäst? Jag tycker inte att det är bra att vi klippt totalt för hennes skulle men vi har lika åsiket i detta. Vad är bäst för dottern?

Jenny Klefbom svarar:
Du skriver att din före detta sambo vill ge flickan mer tid. Jag förstår det som att du med det menar att han tycker att ni ska vänta ännu längre innan du och hon träffas igen? Om det är så ditt ex menar; vad har han då för anledning att tycka så? Ur ett barnpsykologiskt perspektiv ter det sig ganska bakvänt. Precis som du själv skriver, så är det tvärtom olyckligt att även barnen har drabbats av er separation genom den plötsliga brytningen mellan dig och flickan.
För barn är kontinuitet och rutiner viktigt. Och om det är så som det låter; att du har blivit en viktig anknytningsperson för denna flicka, så blir det extra viktigt att undvika långa separationer.
Extra viktigt tycker jag dessutom att det blir för just denna flicka att få behålla lite av sitt gamla liv och sin trygghet. Hennes pappa har utsatt henne för väldigt stora omvälvningar – och allt på en gång – på sista tiden. Hon har ju haft att anpassa sig inte bara till förlusten av det dagliga livet med dig, utan också till en ny vuxen och 4 stycken nya styvsyskon de senaste veckorna. Att i det läget få träffa dig, och få din fulla uppmärksamhet, är säkert något som skulle kännas bra för henne, i synnerhet som hon själv har önskat det.
Om det är svårt för dig att få till en träff så är det inte något som hindrar att du skickar en liten brevhälsning, eller en liten present till henne. Att få veta att du finns där, och att du tänker på henne, är betydelsefullt för ett barn.
Vänlig hälsning,