Behöver hjälp med saker jag borde klara av själv
Jag har svårt att hålla ordning hemma. Disken växer, finns snart inga rena underkläder kvar och det ligger saker överallt. Ibland kan det till och med stå 3 soppåsar i hallen, i värsta fall hinner det gå så långt att en påse börjar läcka.
Detta begränsar mig då jag konstant tänker på det och känner mig som en dålig människa. Skulle vilja rensa hela lägenheten så att bara det som jag praktiskt behöver finns och kasta allt som bara fyller ut garderoberna.
JAG känner att jag vill be om hjälp med det här, dels för att komma igång och dels för att jag inte reder ut det själv. Men jag vågar inte be om hjälp för jag är rädd att inte uppskatta hjälpen och istället få dåligt samvete och trycka ner mig själv ännu mer som människa.
Skulle såklart uppskatta själva hjälpen men är rädd att jag skulle må dåligt av att få hjälp, samtidigt mår jag skit som det är nu (utan hjälp). Men jag behöver verkligen hjälp.
Så hur ber man om hjälp och tar emot hjälp utan att må dåligt över det och utan att döma sig själv?

Liria Ortiz svarar:
Visst kan det upplevas som att man hamnar i ett underläge, och att man har misslyckats när man ber om hjälp med en svårighet som man har. Självständighet och kompetens är ju honnörsord för det vuxna livet. Särskilt uttalad kan olusten förstås vara inför att be om hjälp om något som man förväntas klara av. Och att hålla ordning i sitt hem hör väl hemma här. Men vi har ju olika förutsättningar av klara av detta. Låt oss resonera ett tag kring just det, och på det sättet kanske ge dig perspektiv på dina svårigheter att hålla ordning. För det behöver långt ifrån handla om någon dålig egenskap.
Det kan finnas andra orsaker till att man har svårt att ta itu med saker, och ha ett ordnat hem. En orsak kan vara att man är deprimerad i ordets egentliga mening. En depression, och man kan vara deprimerad utan att ha förstått det, kännetecknas bland annat av en brist på energi, och påtagliga igångsättningssvårigheter. Ofta känner man sig som en dålig människa, och kan slarva med mycket, som sin ekonomi, och sin hygien. Energin räcker inte till längre för det vardagliga som man förut tog hand om, och ibland finns ett inslag av att man inte längre bryr sig så mycket om sig själv. Ens självkänsla och stolthet är i botten.
Så nu undrar jag, känner du igen dig i detta? Och hur är det egentligen, har du ”alltid” varit så här vad gäller att hålla ordning i ditt hem, eller är det som händer nu något nytillkommet? Som kanske kan beskrivas som att något hände dig?
Man kan också ha liknande svårigheter när man har uppmärksamhetsproblem av det slag som kan ingå i neuropsykiatriska störningar som ADHD. Många med sådana svårigheter kan ha påtagliga problem med att strukturera sin tid, och beräkna hur lång tid som saker tar att göra, och ha rejält rörigt hemma. Trots att de lyckas med mycket annat, har familj, är högutbildade och framgångsrika i arbetslivet. Samtidigt som de hemma kan ha vad de kallar sitt ”ADHD-rum” där en stor oreda råder! Vad säger du, är detta något som du igenkänner dig i?
Ytterligare en möjlighet är att du har ett så kallat uppskjutarbeteende. Som också kallas för prokastinering. Kännetecknande för det beteendet är att man vanemässigt senarelägger eller undviker helt att göra vissa saker. Trots att man förnuftmässigt inser att det är oklokt och bara ställer till det längre fram, och skäms en hel del för beteendet.
Uppskjutarbeteenden finns ofta för speciella uppgifter, som man känner stark olust inför att göra, och istället väljer man att göra något annat som känns väsentligt mera lockande i stunden. Istället för att städa hemma sätter man sig framför datorn och surfar. Detta kan låta som att man bara inte tar ansvar och fixar det som borde göras, men olusten inför uppgiften är ofta mycket stark, och prokastinering betraktas som en ångeststörning.
Om du igenkänner dig i detta, och vill veta mer, och hur du kan hantera detta på egen hand, så rekommenderar jag dig att skaffa dig boken Dansa på deadline av psykologen Alexander Rozenthal och journalisten Lina Wennergren.
Så för att sammanfatta så här långt, om du kanske anar att det finns psykologiska problem bakom dina svårigheter att hålla ordning, kontakta då en legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut, och resonera vidare om dina svårigheter. Och kom då ihåg, att svårigheter av ditt slag är vanliga, ingen kommer att döma dig, och det är tecken på styrka att söka hjälp!
Sen finns ju möjligheten att det mest handlar om dåliga vanor. Då är mitt tips att du googlar på sökord som ”stökigt hemma” eller ”tips för ett välstädat hem.” Du kommer att hitta många kloka förslag till vad du kan skaffa dig för hjälpande rutiner för att få bättre ordning i ditt hem, och hur du kan komma igång med dem.
Varma hälsningar och ta väl hand om dig.