Mina kollegor är vän med min mobbare
För ett år sedan genomgick jag en fruktansvärd period på min förra arbetsplats. En ny kollega lyckades få med sig övriga medarbetare inklusive chefen på att frysa ut mig ur arbetsgemenskapen. I juni orkade jag inte längre och blev sjukskriven. Med hjälp av kbt-behandling och hjälp av facket att byta arbetsplats mådde jag under hösten snart mycket bättre.
Nu visar det sig att min nya arbetsplats som har många anställda ska överta min gamla mycket lilla arbetsplats inklusive personal till hösten. Han som frös ut mig är mycket manipulativ och jag vet att han är flykigt bekant med flera på min nya arbetsplats.
Hur ska jag förhålla mig till att mina nuvarande kollegor som jag trivs mycket bra ihop med ev. utvecklar vänliga förhållanden till min plågoande?

Anna Bennich Karlstedt svarar:
Jag förstår verkligen att det här väcker obehag hos dig. Du beskriver en allvarlig utfrysningsprocess, som du, för att komma på fötter igen, till slut blev tvungen att fly ifrån. Och nu kommer historien ikapp, du ska åter igen dela arbetsplats med en person som betett sig så illa. Vem som helst skulle känna sig rädd och väldigt orolig i det läget. Jag blir glad att höra att du åtminstone fick adekvat hjälp när det pågick och att du mår bra igen på din nya arbetsplats.
Kränkande särbehandling och utfrysningsprocesser är förbjudna på arbetsplatser. Alla chefer har ett ansvar att se till att det aldrig inträffar. Dock kan de vara svåra att upptäcka för utomstående. Därför bör det finnas någon – din chef, kanske också skyddsombud eller kollega - som har god kännedom om den tidigare historien och din oro nu. Du behöver inte lämna ut allt som hände eller tala så särskilt illa om kollegan, utan i övergripande drag beskriva tidigare händelse och din känsla inför den nya situationen.
En fundering jag har är hur mycket den här kollegan känner till om din sjukskrivning och omplacering. Fanns det samtal med honom då? Ställdes krav på honom på något vis?
Jag rekommenderar att ni har ett inledande samtal och adresserar problemet. I mötet bör din chef, den tidigare kollegan, du själv och kanske någon stödfunktion till dig (nuvarande kollega, facket eller någon ifrån företagshälsovården) delta. Jag förstår att det kan kännas obehagligt och jobbigt, men har du en bra chef så bör hen ifrån början markera att inget sådant kommer att accepteras. På så vis vet kollegan också att det här är något som kommer att vaktas.
Samtalet kan hållas i en neutral, icke-anklagande ton med fokus på problemlösning och bara rätt upp och ner beskriva läget: du arbetar där du arbetar nu på grund av att du inte kunde vara på samma ställe som den här kollegan. Nu kommer den här kollegan efter, och hur ska ni hantera det? En högst relevant fråga.
Om du kan känna att du har stöd om det skulle börja om igen kanske det känns mindre skrämmande. Tillhör du samma företagshälsa eller instans där du fick KBT tidigare och kan ha ett par stärkande stödsamtal i ryggen då de gamla kollegorna flyttar in? Kan du prata med facket och beskriva din oro?
Det är inte säkert att han lyckas dra igång något igen. Kanske har han mer att förlora på det, nu när du faktiskt är på plats och etablerad där redan. Men du behöver ha en plan om du upptäcker signaler som liknar det du tidigare drabbades av. Och det viktigaste är att du inte är ensam.
Varmaste hälsningar,