Min dotters pojkvän är otroligt svartsjuk
Jag önskar få svar från er vad jag ska göra med min 15-åriga dotter som har en pojkvän som är otroligt svartsjuk!
Jag har försökt prata med henne, frågat henne om hon vill leva ett sånt liv... De har varit tillsammans i över ett år, han har alltid varit svartsjuk på henne, hon får inte prata med andra killar, han kollar hennes msn, telefon osv.
Det var slut i tre veckor för en tid sedan, då hann det komma in en annan kille i bilden som visade sitt intresse. Ex pojkvännen fick reda på det och hotade med sitt liv och den nya killens liv. Så med den påföljden blev de tillsammans igen. Min dotter ansåg att hon hade gjort fel som lät sig pussas av den nya killen endast tre veckor efter att det tagit slut.
Efter det har rutinen gått att de träffas mitt i veckan, men då fredagen kommer så ställer han till med ett gräl så att han får henne ledsen och är hemma, medan han träffar sina kompisar. På lördagen igen ber han om förlåtelse och så är allt bra igen.
Min dotter har alltid varit väldigt vuxen för sin ålder, nu är jag verkligen orolig för henne, jag vet, jag ser ju att hon inte mår bra. Hon är under psykisk våld, han är jätteelak i orden mot henne och hon upplever att hon förtjänar det.
Kan jag bara försöka stänga ögon och öron och vänta på att hon tar sitt förnuft i fånga, men då jag anser att detta är ett strå värre än normal dramatik i tonåren. Jag har berättat för hans mamma om händelsen då han hota med att ta liv.
Vad ska jag göra???

Jenny Klefbom svarar:
Det är fruktansvärt att se sina barn behandlas illa, när man står vid sidan av och inte kan göra så mycket. För det är ju ingen lätt sak att försöka ändra en kär tonårings inställning.
Du skriver att du har försökt prata med din dotter och frågat henne om det är så här hon vill leva. Jag blir väldigt nyfiken på vad du fick för svar. Jag tänker nämligen att det är stor skillnad om din dotter egentligen lyssnar och tror på dig, men ändå inte orkar stå emot pojkvännens manipulationer. Eller om det är så att hon är tillsammans med den här killen lite för att protestera och ta avstånd ifrån dig eller vuxenvärlden i stort.
Om valet av pojkvän är ett sätt att protestera, ja, då är det troligt att alla dina invändningar får helt motsatt effekt. Protesten är ju ganska lyckad om den väcker en massa känslor hos dig, vilket gör det troligt att hon kommer att hålla fast vid förhållandet.
Om det tvärtom är så att ni har en god relation och att hon lyssnar på dig, tror jag att det är jätteviktigt att du fortsätter och fortsätter att påtala när du tycker att han behandlar henne illa, och är tydlig med att du tycker att hon är värd bättre.
En annan sak som väcker mina undringar är att du skriver att din dotter tycker att hon är värd att behandlas illa och få elakheter slängda mot sig. Den inställningen kan ju inte ha börjat i och med pojkvännen. Så min undran blir: vad ligger egentligen bakom din dotters negativa självuppfattning? Har hon varit utsatt för något tidigare i livet, eller haft det svårt på något annat sätt? Kanske är det i så fall det problemet som behöver bearbetas. I vilket fall som helst är det förstås jätteviktigt att du tydligt tar ställning för att hon är bra och förtjänar att ha det bra.
En annan sak du kan göra, är att göra skillnad mellan sådant som är mer subtilt manipulativa beteenden, och som förekommer i många relationer, och sådant som är direkt kriminellt.
Att t ex hota med att man ska döda någon som har pussat ens före detta tjej är brottsligt, och bör faktiskt polisanmälas. Tala med din dotter om det här, så att hon lär sig att se nyanserna i andras beteenden, för att inte tala om att se när hon är på väg att dras in i något riktigt farligt. Det är förstås också jättebra att du har en dialog med pojkens föräldrar, så att du har tillgång till så mycket information som möjligt om deras förhållande.
Slutligen: Det kan vara svårt för en tonåring att prata om så här svåra känslomässiga förhållanden med sina föräldrar. Kanske skulle din dotter uppskatta att ha någon utomstående att bolla sina tankar och känslor med. I så fall kan du hjälpa henne till en kontakt på Ungdomsmottagningen, där personalen är specialiserad just på relationsproblem.
Vänlig hälsning,