Varför har jag så stort behov av uppmärksamhet?
Hej, jag är en 19 år gammal tjej och jag har hela mitt liv haft ett stort uppmärksamhetsbehov. Jag är beroende av andra människors uppmärksamhet och om jag inte får den så blir jag otroligt arg och stöter bort människan. Samtidigt som jag stöter bort folk så vill jag att dom ska komma tillbaka och be om ursäkt till mig (även om de inte har gjort något egentligt fel).
Jag vill gärna vara det viktigaste i min omgivnings liv. Detta har lett till problem och jag har under hela mitt liv ofta "kastat" bort bra vänner som jag tycker har gjort fel mot mig. Jag har fruktansvärt svårt att förlåta och minsta lilla problem gör att jag vill "dumpa" vänner och pojkvänner. Jag är också väldigt arg väldigt ofta och otroligt svartsjuk.
Jag vill inte att min pojkvän ska umgås med andra tjejer utan jag vill vara den enda tjejen i hans närhet. När mina vänner/familj/pojkvän påpekar mina brister kan jag vara arg i flera veckor, jag har väldigt svårt att ta kritik från folk och anser mig själv vara bättre än dem.
Jag har också svår att fokusera på skola/jobb om det inte är jätteroligt och även om jag är ambitiös så tappar jag lätt motivationen och när jag väl gjort det så struntar jag i allt.
Varför är det så här? Finns det någon anledning eller är det bara så jag funkar? Vart kan jag få hjälp?

Liria Ortiz svarar:
Du har starka känslor ibland i möten med människor. Du förbryllas av ditt sätt att känna och bete dig. Du oroar dig över de konsekvenser som det ibland har för dig. Du vill få hjälp. Jag uppfattar det som att du vill hitta ett sätt att kunna vara både generösare men också tryggare i möten med andra. Du vill också förstå dig själv bättre.
Låt mig börja med ett resonemang om känslor i relationer. Känslor gör oss utsatta, visst, men det är också känslor som binder oss samman. Vardagens möten vibrerar av känslor av olika slag och styrkor. Vi blir glada, irriterade, rädda, besvikna, förälskade eller avskyr varandra. Vi behöver färdigheter för att kunna hantera de känslor som ofrånkomligen är en del av att möta och vara med andra. Så att relationerna blir mer som vi vill ha dem.
Livserfarenheter och emotionell intelligens hjälper oss ibland att navigera rätt och kunna förhålla oss klokt. Men ibland får vi söka hjälp för att det ska bli mer som vi vill. Du är en klok person som ser din roll i det som händer och som vill hitta bättre sätt att hantera dina känslor.
Här följer några råd om sätt du kan prova för att bättre kunna förhålla dig till dina känslor på ett annat sätt. De råd som du får har som utgångspunkt att vi inte är utlämnade åt våra känslor. Vi kan minska, öka eller byta ut känslor. Vi kan lära oss sätt för detta, och till stor del på egen hand.
Jag kommer längre fram i mitt svar till vad du kan göra för att kunna förstå dig själv bättre och till din oro för dina svårigheter att ”fokusera på skola och jobb”.
Färdigheten att Göra tvärtom
Det är ofta så att vi dras med av våra känslor. När vi blir ilskna så attackerar vi. När vi blir ledsna drar vi oss undan. Vår rationella sida noterar att det inte är så klokt att låta känslor styra vårt beteende på detta sätt, det som först var smärta blir lidande. Våra känslor speglar inte alltid sanningen. Vi kan välja att utforska vad de står för. Den möjligheten finns även när vi är mitt inne i känslan. Det kan beskrivas som att man aktivt styr över sin uppmärksamhet från känslohjärnan till pannloberna. De hjälper oss att välja beteenden som är mer ändamålsenliga. Det vi gör påverkar också vårt känsloläge. Vi kan träna upp den förmågan!
Ett exempel, när du är arg och besviken på en person, gör tvärtom, attackera inte, var vänlig och generös, stanna kvar hos personen. Om/när det går prata om det som har hänt, om det du känner.
Ett annat exempel, när du är ledsen, istället för att isolera dig, gör tvärtom, aktivera dig och leta upp personer som ger dig glädje och energi. Detta är förstås en teknik för situationer när du inte vill känna känslor som på olika sätt trasslar till det för dig.
Färdigheter för att bättre kunna hantera impulser
Vissa av oss är mer impulsiva än andra. Impulsiva människor uppskattas ofta. De gör det sociala samspelet levande och spännande. Samtidigt kan impulsivitet bli ett problem, särskilt när det handlar om ilska.
Här är en teknik som du kan använda som en ”inre broms” vid besvärliga känslor:
-
Säg STOPP tyst till dig själv.
- a ett djupt andetag. Sänk axlarna och slappna av i käkarna.
- Rikta uppmärksamheten bort från det som utlöst din känsla. Beskriv till exempel tyst för dig själv detaljer på föremål och personer omkring dig.
-
Samla dig och styr tillbaka uppmärksamheten på det som utlöste din känsla, men nu på ett lugnare sätt.
- Agera nu utifrån både KÄNSLA och FÖRNUFT, och gör det som är bra för dig och dina relationer på längre sikt.
Du kan läsa mer om känslor i boken Himmel, helvete och allt däremellan av psykologen Anna Kåver. Boken innehåller flera färdighetstränade övningar för att kunna bli bra på att reglera dessa känslor som styr och krånglar till i umgänget med andra. Kom ihåg att det handlar om att du ska kunna förhålla dig och göra annorlunda inför dessa känslor och inte att de ska försvinna.
Du undrar varför du har så svårt att ”fokusera på skola och jobb” och så lätt blir uttråkad och struntar i allt. Jag vet för lite om dig för att närmare kunna svara på den frågan. En möjlighet är att du ber din husläkare om ett samtal om detta och kanske en remiss för att närmare få utrett vad det kan handla om.
Du skriver vidare att du vill förstå dig själv mer. Mitt förslag är att du provar gruppsykoterapi. En sådan ger stora möjligheter att genom speglingar från andra i gruppen få en ökad förståelse för sig själv. Gruppens sessioner är även en trygg arena för att prova olika sätt att hantera de känslor som uppstår i interaktion med de andra gruppdeltagarna.
En kram och lycka till!