2011-03-04
Jobbiga tvångstankar
Hej! Jag är en tjej på sexton år. Jag har ett stort problem. Jag lider av OCD/tvångssyndrom och har fruktansvärt jobbiga tvångstankar. Jag oroar mig/tänker hela tiden på hemska saker som kan hända mig, som gör att jag dör eller blir allvarligt skadad. Tillexempel, det kommer bli kärnvapenkrig här, jag kommer bli mördad, jag kommer dö i sömnen, det kommer bli krig här osv.
Det är fruktansvärt psykiskt ansträngande och jobbigt. Jag har haft det så här under en lång lång tid och nu börjar jag känna mig slut. Vet inte hur länge till jag orkar.
Jag går på BUP och pratar med en psykolog ca en gång i veckan, plus att jag äter mediciner mot min sjukdom. Men jag anser inte att det hjälper så vidare bra.
Jag skriver till er om hopp, att ni kan hjälpa mig. Har försökt söka hjälp hos många, men inte fått rätt hjälp eller svar alls.
Jag undrar, hur ska jag tänka när dessa tankar dyker upp i mitt huvud? Vad ska jag tänka på istället för tvångsstankar? Finns det några bra hjälpande tankar?

Ingrid Gråberg svarar:
Tankar kan vara oerhört jobbiga och ställa till det för oss – trots att själva tankarna i sig är helt ofarliga. Att tänka att det kommer bli krig här innebär ju inte att kriget kommer, åtminstone inte som en direkt följd av tanken.
Förvisso börjar många saker med en tanke, men om varje tanke skulle leda till handling skulle världen se helt annorlunda ut.
Tack och lov så har de flesta av oss tillräcklig impulskontroll för att inte säga eller göra allt som vi tänkt. Fast å andra sidan är det synd att vi inte förmår omvandla våra tankar till handling i andra sammanhang, exempelvis när vi tänker att vi ska börja ett sundare liv, bekämpa dammråttorna lite oftare eller få ordning på ekonomin.
Hur kommer det sig då att dessa ofarliga tankar orsakar så mycket lidande? Jo, för att de faktiskt påverkar våra känslor och beteenden.
Om du till exempel är ute och går en kväll och hör att det prasslar i busken bredvid dig och tänker att det är en rånare som står och lurpassar i busken, så antar jag att du skulle bli rädd och skynda på stegen. Om du istället tänker att det är en fågel som åstadkommer prasslet i busken kanske du bara går förbi utan att det väcks några särskilda känslor. Poängen här är att det är samma buske och samma prassel, men din reaktion kommer bero på vad du tänker om prasslet. Tankens makt är alltså stor.
När man har återkommande tankar som väcker obehag av något slag, så brukar man instinktivt försöka bli av med dem – av förklarliga skäl. Problemet är att när man intensivt försöker att inte tänka på något så… ja, vad tror du händer då? Prova att under två minuter INTE tänka på en rosa elefant.
Hur gick det? Gissningsvis inte så bra. Att ha som mål att bli av med tankarna brukar inte fungera så bra. Då är det bättre att satsa på att på sikt kunna tänka tankarna utan att de väcker obehag. Ett bra sätt att komma dit är att gripa sig an tankarna som en vetenskapsman/-kvinna, att undersöka dem och ifrågasätta dem.
Om vi tar tanken att du kommer bli mördad, så kan du börja med att ta reda på hur många personer som mördas per år i Sverige. Ta också reda på vad som kan utgöra riskfaktorer för att bli mördad, exempelvis egen kriminalitet och drogmissbruk, umgänge med kriminella, våldsbenägna typer och narkomaner och så vidare. Hör du till någon riskgrupp? Hur stor risk återstår då för att du ska bli mördad? Jämför gärna det med risken för att bli påkörd av en bil.
Du kommer aldrig kunna komma fram till att risken för att utsättas för faror är lika med noll. Det är en risk att födas, eftersom man kan dö. Eller rättare sagt vi kommer alla att dö, frågan är bara när. Detta är något du måste lära dig att förhålla dig till, denna ovisshet.
Alltså: undvik inte de jobbiga tankarna, utan undersök dem – gärna tillsammans med din behandlare på BUP. Försäkra dig också om att din behandlare har utbildning i kognitiv beteendeterapi, KBT, eftersom det är den psykologiska behandlingsform som har bäst forskningsstöd när det gäller OCD/tvångssyndrom.