Jag fortsätter svika fast jag inte vill
Jag och min flickvän har snart varit tillsammans i 3 år. Vi har haft våra motgångar i vårat förhållande, men det har alltid löst sig.
Det hela började med att jag var otrogen mot henne efter 3 månader p g a att jag kände att hon inte ställde upp för mig, men hon förlät mig för det jag gjort. Sen har det varit småsaker jag svikit henne för hela tiden utan att jag har tänkt på att det är någon stor grej.
Sen fortsatte det med att hon var otrogen mot mig efter 2 år och då fick hon bekräftelse på att det var mig hon ville leva med och jag ville inte lämna henne, så jag förlät henne för det.
Nu har det återigen gått 9 månader och jag har skrivit med ett gammalt ragg som jag var med innan jag och min flickvän blev tillsammans och frågat om vi kan träffats och sånt.
Nu är det ju det att jag inte vet varför jag gör sådant mot henne och mig själv, för den här tjejen är verkligen det bästa som har hänt mig, jag älskar verkligen henne. Vi har pratat om att flytta ihop, men det har aldrig blivit av än så länge, och nu kan det vara försent om jag inte får henne att lita på mig igen.
Något jag tror kan vara en orsak är att jag är arbetslös, sitter bara hemma hos mina föräldrar trots att jag snart är 22 år. Jag saknar någon form av spänning i livet och saknar att umgås med jobbarkompisar eller liknande. Jag tror att det blir bra bara jag får flytta ihop med henne, men jag har långt dit om jag ska bevisa detta.
Varför gör jag såhär, jag vill ju inte egentligen?!

Jörn Aasmundsen svarar:
Att vara i en relation är inte alltid så enkelt. Ibland gör man saker mot den andre som man senare ångrar, något jag förstår att du gör i förhållande till din flickvän.
Du är ung, och när ni träffades var du bara 19 år. Du nämner inte hur gammal din flickvän är, men jag utgår ifrån att ni är ungefär jämngamla. Oavsett, när man är så ung, befinner man sig i ett läge där man verkligen står på tröskeln till vuxenlivet – allt är möjligt, också relationsmässigt.
Du beskriver hur du och din flickvän haft era motgångar i relationen, men att det alltid löst sig. Detta är givetvis en förmåga som det är väldigt viktigt att du och hon kommer ihåg att ni har, att ni har kunnat hantera problem och svårigheter som dykt upp på vägen. Ett sådant problem är självklart det faktum att ni båda varit otrogna mot varandra, men att ni ändå har valt att fortsätta tillsammans. Ni har säkert haft olika skäl för att ha varit otrogna. Dock uppfattar jag att åtminstone en del av anledningen kan ha varit att ni båda har tvivlat på om den andre är ”den rätta”.
Jag förstår av det du skriver att du är angelägen om att din flickvän skall lita på dig igen, men att du samtidigt inte riktigt förstår hur det kommer sig att du gör som du gör. Att flytta ihop och fördjupa relationen ytterligare är ett stort steg, och en viktig fråga att ställa sig är om du för egen del känner att du är redo för det. Om svaret på den frågan är ja, blir det givetvis viktigt att fundera på hur och på vilket sätt du skall visa att din flickvän kan lita på dig igen. Tillit är något som byggs och bekräftas varje dag i en relation, och i det avseende är det viktigt att komma ihåg följande: Om du kan uttrycka till din flickvän vad du tänker och känner samt gör det du säger att du skall göra, då är mycket vunnet.
Ofta är det just det senare som skapar tillit och förtroende; att jag kan lita på dig när du gör det du har lovat. Jag tror också att det är viktigt att du frågar din flickvän vad hon önskar från dig; när känner hon sig som mest trygg med dig och ditt val av henne. Det samma gäller givetvis för dig.
Möjligheterna är många när man är ung – och frestelserna med. Du beskriver hur du önskar en större grad av spänning i livet, och det är ju givetvis angeläget att du funderar på hur du kan få in det i livet utan att det går ut över relationen till din flickvän.
Oavsett tror jag det är viktigt att ni söker göra roliga saker tillsammans, att ni kommer ihåg att ni har hela livet framför er och att ni inte har några förpliktelser gentemot några andra än er själva – det är bara ni två som bestämmer hur ni vill ha det.
Lycka till!