Jag kan inte sluta hetsäta
Jag skulle verkligen behöva hjälp. Jag kan nämligen inte sluta hetsäta. Jag hetsäter och spyr flera gånger i veckan, ibland "springer" jag runt i huset och hetsäter och spyr om vartannat nästan hela dagarna. Det är i princip det enda jag gör om jag har en ledig dag och är hemma.
Dag efter dag hetsäter jag då, fast jag är proppmätt och har ont i magen. Sen blir jag så svullen i ansiktet att jag inte vill gå utanför dörren på några dagar och fortsätter då äta. Det är verkligen en ond spiral. Har gjort såhär i typ 3-4 år, jag är 23 nu. Det hjälper inte att inte köpa hem "onyttig" mat, för jag kan även hetsäta vanlig mat tex pasta med sås, flera portioner havregrynsgröt, även massa grönsaker typ vanlig broccoli, står gärna upp och äter allt hela tiden.
Har ni tips på vad jag kan göra åt detta? Om vardagarna när jag inte är hemma är jag oftast noggrann med vad jag äter och tränar typ 5 dagar per vecka. Men så fort jag är hemma äter jag bara, trycker i mig mat flera dagar på rad så har svårt att tro att beteendet beror på underskott av energi, utan snarare stress och dåliga rutiner samt dålig självkontroll när det gäller mat. Får sjukt ont i magen och mår så dåligt då, känns som livet är på botten när jag mår så dåligt, ändå fortsätter jag beteendet. Det påverkar verkligen mitt liv mycket, och nu har jag dessutom gått upp ungefär två kg senaste månaden på grund av att jag tryckt i mig alldeles för mycket dålig mat.

Psykolog Maria Nordström Lindhe svarar:
Hetsätning är verkligen ett inre fängelse som tar mycket kraft och kringskär livet. Det finns många i liknande situation och därför var det bra att du skrev till oss om dina svårigheter.
Du inleder ditt brev med att du verkligen behöver hjälp. Och det tror jag med. Då du hetsätit i fyra år och dina försök att få rätsida på det ej lyckats rekommenderar jag dig söka professionell hjälp. Men detta sagt vill jag ändå skriva några rader som förhoppningsvis ökar förståelsen för din problematik och ger dig kraft att ta emot hjälp.
Du skriver inget om vad du själv tror är orsakerna till att du fastnat i hetsätande. I regel finns det bakomliggande orsaker, även om själva hetsätningsspiralen vidmakthålls och förstärks av sig själv. Ofta föranleds hetsätningen av ett sug som man bara inte kan stå emot. Man äter, tappar kontrollen och kan inte sluta äta. Man får ångest över vad man gjort, ofta följt av skam och äckelkänslor. Man kräks eller kompenserar på annat sätt, och ångesten minskar tillfälligt. Man hamnar precis i den uppgivenhet och förtvivlan som du beskriver, för man kan inte ta sig ur denna onda spiral.
Det är även vanligt att man blir rädd för att gå upp i vikt, eller att man till och med aktivt håller nere matintaget för att gå ner i vikt. Känner man dessutom ”tjockhetskänslor” och äckel över sig själv är det inte ovanligt att inte vilja vara i kontakt med sin kropp. Saknar man verktyg att hantera obehagliga känslor är det lätt att ta till ätande som ett sätt att döva obehagliga känslor. När du inleder ätandet översköljs du av belöningshormoner som får dig att kortsiktigt känna tillfredsställelse. Men så snart du ätit klart kommer ångesten som ett slag i ansiktet. Hetsäter man dessutom socker eller andra snabba kolhydrater hinner man äta en stor mängd innan mättnadskänslan infinner sig.
Du har själv noterat att du är hjälpt av yttre struktur och rutiner, då minskar ditt hetsätande. Bra rutiner och stödjande kontext är verkligen A och O om man ska bryta en ätstörning. Jag rekommenderar dig därför att försöka hålla dig till fasta regelbundna måltider även om du hetsäter. Ofta blir det precis tvärtom. ”Nu när jag hetsätit så här mycket får jag inte äta någonting alls mer resten av dagen!”  Problemet är att kompensatoriska beteenden som detta vidmakthåller den onda spiralen. Du kanske snarare ska tänka att varje ny minut är en chans till en förändring. Varje gång du lyckats äta en normal måltid utan att kräkas eller kompensera är en seger. Varje steg räknas, och vid bakslag är det viktigt att direkt jacka in i matrutinerna igen.
För att kunna stå emot suget att hetsäta och impulsen att kräkas behöver du hitta sätt att bryta impulsen, distrahera dig och göra alternativa aktiviteter. De bör vara aktiva, realistiska, lustfyllda och passa just dig. Borsta tänderna, gå ett varv runt huset eller ringa en vän är några exempel. Det kan hjälpa att skriva ner dem på en lista som du har på mobilen, kylskåpet, i badrummet etc. så du snabbt kan se vad du kan göra när impulsen slår till.
Det finns många fler råd jag skulle kunna ge dig, men då jag bedömer att du behöver professionell hjälp för att komma ur hetsätningen känns det bättre att stanna vid detta för nu. Ett bra första steg är att berätta för någon som du litar på, som kan vara ett stöd för dig. Sen rekommenderar jag dig att kontakta en av alla självhjälpsgrupper som finns för ätstörningar: Frisk&Fri, KÄTS ätsrörning.se eller ätstörnigszonen. Där kan du också få råd var du kan vända dig för att få psykologisk behandling. Det finns även internetbehandling och självhjälpsböcker som bygger på KBT. Ju tidigare du söker hjälp desto bättre prognos.
Det går att bli fri från ätstörningar, och jag önskar dig verkligen ett friare liv med mindre ångest. Sköt om dig och varmt lycka till!