Varför är jag så fixerad vid mat?
Jag äter oerhört mycket onyttig mat och jag tänker ständigt på vad jag ska äta härnäst trots att jag är proppmätt. Varför är jag så fixerad vid mat och framförallt sötsaker? Jag är inte överviktig men kommer bli om jag inte gör något snart. Är detta ett rop på hjälp?

Jenny Klefbom svarar:
Bakom ett överdrivet ätande, eller kanske alla störningar i matintaget, kan det finnas många olika anledningar. Kanske är det första man kommer att tänka på i sådana här sammanhang ätstörningar.
Drivkraften bakom ätstörningar är oftast, åtminstone i början då de håller på och etablerar sig, ångest. Du skriver inget om vilka känslor eller andra upplevelser du har i samband med ditt matsug och dina mattankar, men är det så att dina tankar är intimt förknippade med oro och självförebråelser, så är det möjligt att det finns en risk för dig att utveckla en ätstörning.
En annan vanlig orsak bakom stört ätbeteende är depression. Överhuvudtaget ställs ofta alla rutiner på ända om man blir deprimerad. Man kan börja sova väldigt mycket, eller tvärtom ha mycket svårt att sova. Man kan sluta att äta nästan helt, eller tröstäta så att man går upp i vikt.
Ytterligare en anledning bakom att man äter för mycket, är att man har problem med sin impulskontroll. Det vill säga att man har svårare än de flesta andra att stå emot impulser. Oftast visar sig detta även på andra sätt. Kanske uppfattas man som en riktig känslomänniska, kanske hamnar man ofta i klistret på grund av att man handlar innan man tänker även i viktiga sammanhang där eftertanke är nödvändig.
Vidare kan ett överdrivet ätande bero på att man har en förändrad perception: Att man helt enkelt inte känner när man är mätt och hungrig på samma sätt som andra människor gör. Eller på att man har utvecklat dåliga matrutiner: Kanske har man börjat försöka dra ner på matintaget genom att hoppa över måltider, vilket brukar leda till att man till slut blir så hungrig att man kastar i sig lättillgänglig föda – vilket ofta är bullar, glass eller annat som inte kräver någon tillagning och finns tillgängligt överallt.
Vad just din upptagenhet med mat och sötsaker beror på går alltså inte att säga förrän man har gjort en utredning av hur allt hänger ihop. Mitt förslag är att du börjar med att fundera utifrån dessa olika förklaringsmodeller (och det finns förstås ännu fler möjliga orsaker som du själv kan fundera över). Beroende på vad du kommer fram till, får du också en ledtråd över vad du själv behöver ta itu med, eller vad du kan behöva hjälp av andra för att förändra.