Hotar att göra slut om jag gör tatuering
Jag är fullt medveten om att min fråga inte är direkt akut eller så allvarlig för er, men jag gör ett försök och hoppas att jag får svar. Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år, i början hade vi det väldigt bra men den senaste tiden har jag fått känslan av att han är nonchalant och inte direkt bryr sig om mig längre.
Jag är ett stort fan av taturingar och percingar och sa till min pojkvän idag att jag ska göra en mindre tatuering på höften. Han hotade då med att göra slut och sa att han inte kommer att kunna vara intim med mig längre om jag gör en tatuering. Är kärleken inte värd mer än så efter 6 fantastiska år tillsammans. Nu vet jag inte hur jag ska göra, undrar om det ligger något annat bakom hans hot.
Det är ju ändå min kropp och jag måste väl ha rätt att bestämma själv? tycker att det är fel att han ska bestämma vad jag ska göra utan att ens diskutera om det ? Nu vet jag inte hur jag ska göra.

Jörn Aasmundsen svarar:
När jag läser din fråga, kan jag inte låta bli att undra det samma som du verkar göra: ligger det något annat bakom din sambos hot om att göra slut om du tatuerar dig? Missnöje och frustration kan uttryckas på många olika sätt, och inte så sällan är det man bråkar om inte alls det som egentligen är problemet.
Om jag dock börjar med den konkreta sakfrågan, nämligen tatueringen, beskriver du att du är ”ett stort fan” av både det och piercing. Det framgår inte om detta är ett intresse du har haft länge, inte heller om hur det eventuellt kommit till uttryck under den tid ni varit tillsammans.
Oavsett är det ju relevant för dig att ta reda på om din pojkvän verkligen har förstått hur viktigt detta är och har varit för dig. Om han har det, blir det nog snarare angeläget att ta reda om det finns fog för din känsla av att inte bryr sig om dig längre. I frågan om tatueringen verkar han ju allt annat än nonchalant.
Att lyfta frågor som hur han har det med dig samt hur han upplever er relation kan vara svårt att göra, men samtidigt väldig centralt. Om du ställer sådana frågor till honom, är det viktigt att göra det på ett sätt som han inte uppfattar som anklagande. Det gör du nog bäst genom att du verkligen förmedlar att detta är en genuin och allvarlig undran från din sida. Kanske kan detta vara en möjlighet att också dela hur var och en av er tänker om framtiden. Hur vill ni ha det, vad drömmer ni om?
Av ditt mail framgår inte hur gamla ni er, men 6 år tillsammans innebär ju trots allt en ganska lång tid. Efter några år ihop, när den intensiva förälskelsen har lagt sig, går relationen gärna in i en annan fas. Sidor av den andra som antingen inte var särskilt framträdande eller som inte var något problem, kan efterhand istället bli något man stör sig på. Det är ju svårt att veta om det är anledningen till din sambos förhållningssätt till dig, men oavsett är det viktigt att klargöra detta.
Olikheter och skilda åsikter i en relation är regeln snarare än undantaget, något som är viktigt att komma ihåg när man fastnar i en viss sakfråga.
Sedan vill jag givetvis bara stödja dig i det du skriver avslutningsvis i ditt mail: Du bestämmer över din egen kropp. Av den anledning tycker jag det är viktigt att du söker förstå om detta enbart handlar om tatueringen eller om något annat. Om din sambo är lika lite villig att diskutera detta med dig, tror jag det är viktigt att du för egen del funderar på vilka konsekvenser detta eventuellt får för dig. Är det en sakfråga du är beredd att släppa för att ta hänsyn till din sambos önskemål eller får det andra känslomässiga följder för dig i relation till honom?
Oavsett, lycka till!