Vad kan jag göra åt mitt singelskap?
Sökte runt på denna sida, för att jag börjar förstå att jag inte orkar eller kan göra något åt mitt problem längre. Men här står bara om ensamhet. Inte om singelskap. Ofrivilligt långvarigt singelskap.
Jag är 33 o. halvnöjd med mitt liv. Har ett kul jobb, roliga aktiva hobbys, ett vackert hem. Socialt ganska nöjd, vänner o. familj lever o. är friska. Har levt ensam i hela mitt vuxna liv, är inte rädd för ensamhet. Trivs ganska bra med mig själv i mitt eget sällskap. Tycker att jag ser hyfsat bra ut, lagom smal/lagom tjock. De flesta nya personer jag möter brukar gilla mig o. tycker att jag är trevlig. Jag har lätt att prata med folk. Har mål och framtidsplaner.
Nu har jag gjort "allt det där man ska". Utom att träffa en man o. bilda familj. Snart för gammal för biologiska friska barn.
Jag är en "duktig o. trevlig tjej" i allas ögon, men jag klarar inte av att skaffa en pojkvän o. jag sörjer det djupt. Känner mig helt maktlös. Upplever att män väljer bort mig. Dejtar nuförtiden 1-3 ggr om året. Det slutar alltid på samma vis. "vi hörs" men sedan gör man inte det. Oavsett om jag tar inisiativ till fortsatt dejtande eller om jag låter bli för att inte kväva honom. Spelar ingen roll vad jag gör. Har dejtat alla typer av män men kommer inte vidare. Varje gång jag prövar får jag det bevisat: män som jag attraheras av vill inte ha mig. De ser mig inte, de som ser mig flyr.
Jag har testat PRECIS ALLT, utom psykolog. Vad kan jag göra åt mitt singelskap?

Anna Karlstedt svarar:
Det är ett fint men ledsamt brev du skriver.
Man kan ge många råd till personer som söker en partner och en relation. Dessa råd handlar allt som oftast om hur man ska bete sig, vad man ska göra. Att man ska se till att ofta befinna sig i sociala sammanhang, att man ska lägga ut sin profil på datingsidor o.s.v. Man kan också ge råd om hur man kan göra själva ”raggandet” mer framgångsrikt. Den typen av information och råd tycks du redan ha snappat upp och prövat. Du beskriver ju att du testat allt, utom psykolog.
Jag tror att du är inne på rätt spår och att du skulle vara hjälpt av att tillsammans med en psykolog reflektera över och analysera vad som händer med dig i relation till män, både i de faktiska datingsituationerna och i dina tankar om och dina känslor kring relationer. Drömmarna om att träffa någon, rädslan att förbli singel, uppgivenheten riskerar att skapa negativa looper som kan vara svåra att själv upptäcka och bryta.
Du tycks ha en god självinsikt, vara öppen och bra på att sätta ord på dina känslor. Det finns anledning att psykologisk samtalsbehandling skulle passa dig väl.
Kort sagt, du är inte i behov av fler handfasta tips och råd utan av att titta närmare på tankar och känslor som ställer till det för dig när det kommer till relationer. Och det är något du kommer vara betjänt av oavsett vad framtiden för med sig.
Lycka till!