Talet kommer inte för min 3-åring
Min son är snart 3 år och pratar jättedåligt! Han har alltid varit bra på allt annat! Han satt stadigt vid 4 mån, kröp vid 6 mån och gick då han var 8 månader gammal osv! Men talet kommer inte!
Nu börjar dagis reagera och tycker vi ska söka hjälp, men de svar jag får från BVC är att det är vanligt vid hans ålder och att vi inte behöver vara oroliga! Utan att dom ens hört honom tala!
Nu ska han och hans lillasyster (1år & 2mån) börja på ett helt nytt dagis och då är jag orolig att de ska bli fel! Då fröknarna inte känner honom! Han kan några ord och härmas men de låter oftast helt fel!
Hur ska vi göra?!?? Ska vi "träna" talet med honom på något sätt eller är de bara att vänta ut honom!
Måste tillägga att vi läser böcker och sjunger med barnen, förklarar och pratar mycket med barnen!
Jag börjar bli frustrerad och nervös att han kommer få de svårt på den nya förskolan!!
Vad kan vi göra?

Jenny Klefbom svarar:
Du har reagerat över att BVC gör tvärsäkra uttalanden om din sons språkliga förmåga utan att ha träffat honom, och lika oseriöst vore det förstås om jag gjorde några uttalanden på samma grunder. Jag kan bara säga att barn är mycket olika i sin språkliga utveckling, eller åtminstone i det sätt som de visar sin språkutveckling på.
En del barn pratar glatt på med ett helt obegripligt språk bestående av egenpåhittade ord redan från mycket tidig ålder. Andra går tysta och samlar och samlar på kunskaper, och så en vacker dag så kommer det ut fina, färdiga meningar.
Det finns också barn som är genuint sena i sin utveckling, under förskoleåren, men som ändå genomgår jättekliv i utvecklingen så att de så småningom kommer ifatt de andra inför skolstarten. Men sen finns det förstås också barn som har genuina språkstörningar, som fortsätter att ställa till det när de börjar i skolan.
Vad som gäller för just din son tänker jag alltså inte uttala mig om. Men, jag tror att du inte behöver oroa dig så mycket över hur det ska gå i skolan, när pojken inte ännu har fyllt 3. Just stark oro har ju faktiskt sina alldeles egna negativa effekter på barn. Det finns alltså både anledning och möjlighet att ännu se tiden an lite grann, och invänta den utveckling som sker, oavsett i vilken riktning den går.
Känner ni å andra sidan att ni gärna skulle vilja ha en bedömning av hur sonen ligger till språkligt av en professionell person, så är det en logoped ni ska vända er till, och helst då förstås en som arbetar med barn. Av en logoped kan ni också få goda råd om vad ni själva kan göra för att stimulera och väcka er sons intresse för språket.
Annars tycker jag att det du beskriver låter som alldeles utmärkta metoder att stimulera barns språkliga utveckling. Just att läsa mycket, och att använda sig av musik; sånger, ramsor och rörelselekar, är ju metoder som bevisligen ger positiva effekter på språket.
Att däremot börja med någon slags ”hemskola”, och införa krav och prestationer på ett så litet barn tycker jag att ni ska undvika – om det inte handlar om övningar som ni har fått från en logoped förstås.
Vänlig hälsning,