Kränkningar på arbetet från chefen
Sen våran nya chef har kommit in på jobbet har det varit allmänt jobbigt men ingen vågar ta tag i det. Jag försöker att inte bry mig när hon kommer med elaka argument och hela tiden ha de på hennes vis. Te.x så skriver hon lappar hur pennorna ska stå, vilken sax man ska klippa m.m. Hon kontrollerar en till max vilket känns inte bra. Jag vill jätte gärna hitta ett nytt jobb, men det är riktigt svårt.
Men sen hände det.. jag skada mig och ramla omkull och fick kraftig smäll så hela min rygg är skadad. Ska till läkaren i veckan! Förr 2 mån sedan fråga jag om jag kunde ta ut en semester vecka nu i jul och då sa hon att hon skulle kika på det och nu när vi hade betalat in allting så hon och sa att ingen fick vara ledig under december månad. Det blev inget utav våran resa och vi förlora massvis utav pengar.
Nu har hon ringt till mig par gånger och gnällt om hur hon ska fixa med personalen, och att hon måste veta redan nu. Liksom jag vet inte hur jag kommer och må utan det krävs ju och vila. Hon har vart riktigt otrevlig och höjt rösten mot mig. Sedan frågar hon mig nu ska du resa bort nånstans, alltså hur kan man då resa bort om man är skadad. Jag tror nästan att hon tror att jag ska iväg på min resa den jag bokade. Men att man inte skäms , för varför fråga hon inte då när jag avbokade hur det gick med våran resa? Hon stressar på mig över att jag ska bi frisk och ringer konstant …
Vad ska jag göra mår jätte dåligt över att behöva få skäll för minsta lilla?

Anna Karlstedt svarar:
När det handlar om konflikter på arbetsplatsen och man känner sig kränkt eller felbehandlad så är det ett arbetsmiljöproblem och en fråga för ansvarig chef. När chefen själv är inblandad blir det självklart mer komplicerat, här finns ju en ojämlik maktbalans inbyggd. Det är inte lätt att framföra kritik till någon som man står i beroendeställning till.
Trots det är nog det bästa du kan göra att försöka att prata med din chef om det som du tycker är problematiskt. Om det som gör dig ledsen och arg. Undvik då att göra personangrepp – fokusera inte på hur din chef är utan vad det är hon gör som får det att kännas jobbigt för dig. Säg till exempel inte att hon är dum som ringer och frågar när du kan börja arbeta igen. Säg istället hur det blir för dig i dessa lägen - att du känner dig stressad och ifrågasatt när hon ringer.
Du kan förbereda samtalet genom att skriva ned ett par punkter där du beskriver vad det är du tycker är svårt och hur du önskar att det istället skulle vara.
Om det känns svårt att prata med din chef så kanske du kunde skriva ett brev eller mail till henne. Håll brevet kort, sakligt och vänligt. Även i ett brev är det bra att beskriva saker som du tycker är svåra och hur du skulle vilja ha det istället. Inga personangrepp.
Om ditt förtroende för chefen är allt för litet för att du ska kunna vända dig direkt till henne måste du vänta dig till hennes chef, eller kanske ta hjälp av facket. Kanske har andra redan framfört kritik, kanske hjälper du andra att uttrycka eventuellt missnöje.
Vänlig hälsning,