För blyg för att träffa tjejer
Jag är en kille på 23 år som bor hemma hos mina föräldrar. Jag är en blyg kille och enligt en vän till mig är jag egocentrerad när jag hamnar i sociala situationer, vilket känns oerhört påfrestande. Jag har inte många vänner och jag är inte särskilt pratsam som person.
Dessvärre har jag aldrig haft en flickvän. Jag har mått dåligt av det i flera år nu. Enligt många i min omgivning vågar jag inte gå fram till en tjej.
Kan jag förändras? Vilka tips och råd skulle ni ge en? Någon bok som rekommenderas av er för självhjälp? Oerhört tacksam för er hjälp.

Liria Ortiz svarar:
Blyghet är ingen sjukdom. Vi är alla mer eller mindre utåtriktade. Men det kan bli ett problem om det ofta hindrar oss från att göra det vi vill. Det kan då handla om det som kallas social fobi. Du kan läsa mer om social fobi här på Psykologiguiden. Om du känner igen dig i beskrivningen kan du behöva professionell hjälp. Det handlar om en psykoterapi utifrån kognitiv beteendeterapi som ger dig färdigheter att kunna övervinna din osäkerhet i sociala situationer.
Du undrar om du kan förändras. De allra flesta kan förändras beroende på hur motiverad man är till det. Här är några råd om vad du kan göra på egen hand.
Börja med att skriva ner vad det är du uppfattar som ditt problem, eller spela in dina tankar om detta. Beskriv ditt problem så konkret det bara går. Här är några tips om hur du kan gå tillväga för att underlätta din undersökning av ditt problem: 1) skriv exempelvis inte ”Jag är egocentrerad” utan skriv istället hur du beter dig, vad du tänker och hur du känner i de situationer som du finner besvärliga, 2) fråga dig inte ”Varför beter jag mig så här?” utan fråga dig istället ”Vad vinner jag på kort sikt när jag beter mig så där?”
Nästa steg kan vara att du observerar dig själv en tid. Var uppmärksam på vad det är som upprepar sig av beteenden, känslor och tankar i sociala situationer, särskilt i närvaro av tjejer. Skriv gärna ner dina iakttagelser. Du kan på det sättet lära dig ännu mer om vad du är rädd för ska hända om du tar kontakt med en tjej.
När du har kommit åt problemet kan du börja arbeta med att titta närmare på vad du vill förändra. Om du till exempel vill ha en flickvän kan du börja med att formulera detta som ett tydligt mål. Vilka delmål finns på vägen dit? Du kan till exempel ha som tidigt delmål att hälsa på en tjej varje dag och prata om vädret eller något annat som inte kräver så mycket av dig.
Gör en lista på vad du ska göra varje dag för att komma närmare ditt mål, till exempel att få en flickvän. Det kan kanske vara att du letar efter information om olika grupper på nätet eller in real life som hjälper personer som är blyga. Vad säger du, ska du kanske starta en grupp med personer som vill göra en förändring, oavsett vilken, och hjälpa varandra att hålla målet i sikte?
Börja så snart du har hittat ditt mål och börja ta de steg som känns mest tillgängliga och lätta. Dessa steg kan betraktas som dina delmål som leder dig närmare ditt slutgiltiga mål och är viktiga i sig. Ju mer du väntar på att ta de första stegen, desto svårare blir det att börja. Kanske är det så att det perfekta tillfället aldrig kommer och därför bör du börja ändå.
Jag rekommenderar dig boken ”Social fobi - att känna sig granskad och bortgjord” av Anna Kåver och min egen bok "Förändra ditt liv med KBT och Motiverande samtal"