Jag känner mig värdelös
Jag är en kille på 16 år som mår väldigt dåligt psykist, jag är nedstämd, tappat aptiten, känner mig värdelös och tänker självmordstankar flera gånger per dag. Jag har mått dåligt i 7-8 år. Så då undrar jag om det kostar att gå till en psykolog? Och vilken psykolog man ska vända sig till?

Ingrid Gråberg svarar:
Du beskriver allvarliga symtom som varat länge, men ingenting om hur din livssituation ser ut. Av dina frågor att döma, så drar jag slutsatsen att du inte har någon nära anhörig som du litar på och kan anförtro dig åt. Kanske tycker du att du har försökt förmedla vad du känner, utan att någon har förstått allvaret. Eller kan det vara så att du döljer hur du mår, för att du inte vill belasta dina föräldrar/anhöriga med dina problem?
Ofta är det bäst om föräldrarna kan vara delaktiga i en behandling – på något sätt – men du är tillräckligt gammal för att kunna söka hjälp på egen hand, utan att dina föräldrar får vetskap om det. Tystnadsplikten får bara brytas om ditt liv och din hälsa är i fara.
När man är under 18 år kostar det ingenting om man vänder sig till barn och ungdomspsykiatrin, BUP. Och med tanke på hur dåligt du mår, så är BUP det mest lämpliga alternativet. Telefonnumret till din närmaste BUP-mottagning hittar du bland annat i den lokala telefonkatalogen. Du kan även gå in på bup.nu och söka efter kontaktuppgifter till BUP-mottagningar i hela landet.
Ett alternativ är att du börjar med att kontakta ungdomsmottagningen eller skolkuratorn (om du går i skolan), som kan hjälpa dig med en remiss till BUP. Men det går som sagt alldeles utmärkt att själv ringa direkt till BUP och be om att få en tid hos en psykolog. I en del kommuner finns det inom psykiatrin mottagningar för Unga Vuxna där man tar emot 16-åringar, men det kan i så fall BUP upplysa dig om.
Med vänlig hälsning,