Är min särbo sexmissbrukare?
Jag har sedan 4 år ett särboförhållande med en man. I början hade vi, som de flesta par, sex väldigt ofta.
Vårt förhållande har från första stund varit väldigt turbulent och oroligt. När vi i perioder inte har sex är vi ofta osams, men så snart vi har sex är allt frid och fröjd ett par dagar.
Min särbo räknar alltid hur många dagar det gått sedan sist vi hade sex och räknar sedan tre-fyra dagar framåt, troligen för att göra mig beredd att det kommer att vara dax för sex då. Får han inte sex då blir han väldigt rastlös och lättirriterad.
Jag vet att han i perioder onanerar upp till fyra gånger per dag, det sker både hemma och på jobbet. Ibland händer det att han även vill ha sex med mig dessa dagar. Han blir dock inte alltid tillfredsställd då utan vill även ha sex med mig eller onanera även dagen efter.
Jag har kommit på honom med att varit otrogen två gånger med två olika kvinnor. Mötet med dessa kvinnor skedde med endast två dagars mellanrum, det skedde när vi var osams. Jag har hittat porrfilm hemma hos honom. När jag konfronterade honom gällande filmen blev han generad men lovade att kasta filmen. Han frågade då mig om han inte kunde få nakenbilder på mig som han kunde titta på medan han onanerade. Jag har inte gått med på detta då jag inte är bekväm med sådant.
Jag har även kommit på honom när han beställde viagra, han blev helt knäckt. Påstod att han hade problem med erektionen vilket jag inte upplevt. Är han en sexmissbrukare?

Staffan Carazo svarar:
Du frågar i ditt brev om din särbo är sexmissbrukare. Jag skulle vilja svara på din fråga genom att utveckla den (hellre än att använda ett diagnostiskt språk). Du beskriver ett tvångsmässigt sexuellt beteende i ditt brev, ungefär som matmissbruk skulle fungera för en bulimisk person.
Det är en naturlig och mänsklig reaktion på frustration att man fortsätter göra ”mer av samma” tills man blir tillfredställd. Om man är hungrig äter man tills man blir mätt. Och när man sedan blir hungrig igen, äter man på nytt tills man blir mätt. Om man har ett känslomässigt problem som man förväxlar med mat kan det dock resultera i tvångsmässigt ätande. Man känner sig otillfredsställd, men ingen mat i världen kan ändra på det. Bara för en kort stund. Ett överdrivet ätande orsakar samtidigt mer skada än tillfredställelse.
Det är samma sak med sex. För den som missbrukar sex finns ett känslomässigt problem på en djupare nivå, men frustrationen förläggs till kroppen. Han/hon ”hanterar” sitt känslomässiga problem på en kroppslig nivå. Men ingen (tvångsmässig) sex i världen kan tillfredsställa det problemet. Det kan bara tillfälligt lätta på det. Och ett överdrivet sexbegär orsakar oftast mer skada än lättnad.
När ytlig tillfredsställelse i form av sex eller mat överskuggar det budskap som känslorna (i kroppen) försöker förmedla förlorar man som person orientering och riktning i livet och man ställs i förlängningen inför faktum att det blivit fel någonstans på vägen. Det är inte alla som vill lyssna på det budskapet, men för den som lyssnar och söker hjälp kan det bli första steget mot ett mer tillfredsställande liv.
När man ”brukar” något på ett sådant sätt att det inte längre fyller sin sunda funktion blir det ett ”missbruk”. Jag vet inte hur din sambo uppfattat de signaler du skrivit om. Det verkar dock som det fångat din uppmärksamhet. Om din särbo upplever att hans brist på tillfredställelse utgör ett problem eller fara för er relation kanske han blir motiverad att söka hjälp för det. Jag hoppas att detta kan ge dig några svar på din fråga.
Med vänliga hälsningar,