2011-03-18
Min 13-åring vill flytta till sin pappa!
Jag har en 13-årig son som bott med mig sedan han var två år gammal. När han var fyra år träffade jag en man och vi fick två barn ihop. De är nu fem och sju år gamla. Min äldsta har nu bestämt sig för att flytta till sin pappa vilket jag verkligen inte vill! Jag har frågat honom varför och han svarar olika varje gång.
Ena stunden är det fel på hans styvpappa, ibland bråkar syskonen för mycket och ibland vill han bara "testa" hur det är att bo hos pappa. Hans pappa bor 50 mil bort, han har alltid åkt dit alla loven och ibland nån helg. Men han känner sig ändå inte nöjd med detta. Mitt bekymmer är att hans pappa inte känns pålitlig.
Han bryr sig inte, ringer aldrig för att höra hur det går i skolan eller hur pojken mår. Anledningen till att vi separerade var att hans pappa är alkoholist, tror dock att han är nykter alkoholist nu. Har en stark känsla av att detta inte kommer bli bra för pojken. Hur ska jag göra?? Hans pappa är positiv till att ha pojken hos sig på heltid.

Ingrid Gråberg svarar:
Att du får olika svar varje gång du frågar varför din son vill flytta kan bero på att det finns mer än en orsak till hans önskemål och att olika faktorer känns mer angelägna vissa dagar än andra. Eller så är det inte ett helt genomtänkt beslut, utan mer en känsla som är svår att sätta ord på. Kanske är det, som du skriver, så att din son inte är nöjd med att bara träffa sin pappa under loven. Eller kan det finnas annat som lockar hos pappa? Spännande kompisar, roliga aktiviteter, lugn och ro, färre regler…?
Vad sonens motiv än må vara, så är det en stor omställning att flytta de 50 milen till pappa, eftersom det inkluderar även skolbyte. Men om han är medveten om vad det innebär är det svårt för dig att hindra honom – om nu inte hans pappa är direkt olämplig som förälder.
Att pappan inte visar så mycket intresse för sin son mellan gångerna då de ses behöver dock inte betyda att han är oengagerad när han själv har huvudansvaret för sin son.
Så länge pojken hindras från att flytta kommer tanken på det förändrade boendet sannolikt att utgöra en lockelse. Risken är att hans önskan stärks och att den leder till konflikter mellan er. Därmed inte sagt att den rätta och enda lösningen är att låta honom genomföra sitt beslut med omedelbar verkan.
Eftersom en ändring av boendeförhållandena för sonen påverkar såväl honom som er föräldrar, så kan det vara idé att hitta en lösning som gör att han kan bo hos sin pappa på prov under en period. Hittills har han bara umgåtts med sin far under lediga dagar. Kanske kan man ordna så att han får delta i undervisningen under ett par veckor i den skolan som skulle vara aktuell att börja i vid en eventuell flytt. På så sätt får både sonen och pappan känna på hur vardagen tillsammans fungerar.
Vänlig hälsning,