Min tjej vill bestämma över mig
Jag och min flickvän har varit tillsammans nu i cirka 8 månader, det uppstår gräl i förhållandet men det fixar sig till slut. Senaste tiden vill hon få det mesta att vara på "hennes" sätt, ifall det inte är på hennes sätt blir hon sur/ledsen och startar bråk, börjar störa sig på allt och alla och säger saker som hon till slut ångrar, när hennes föräldrar får syn på att hon är ledsen eller upptäcker att det har något med mig att göra, får de direkta signaler på att jag har orsakat det och gjort henne ledsen.
Men däremot gör jag inte det, jag kan liksom inte låta henne styra över mitt liv precis hur hon än vill och låta henne bestämma vilket umgänge jag ska umgås med, vad jag ska göra på fritiden. Är det något som inte passar henne så blir det samma gräl igen och det uppstår konflikter. Det finns självklart gränser till allt tycker jag iallafall.
Hennes föräldrar har även utsatt mig för olaga hot, utpressning och sagt saker som sårat mig djupt. Allt handlar i princip att hon inte får som hon vill då blir det gräl och då får jag självklart hennes föräldrar på mig.
Jag finner varken väg bakåt eller frammåt eftersom väljer jag att gå min väg och be henne lämna mig i fred, då hotar hon med att göra självmord och att hon inte kan klara sig utan mig, jag undrar vad ni kan ha förslag och vad man skulle kunna göra åt saken eftersom jag känner mig nedstämd som om någon styr över mitt liv och hur jag ska vara, kan inte vara mig själv och göra det jag gillar att göra pga problemet.

Ingrid Gråberg svarar:
Ni har varit tillsammans i mindre än ett år och redan känner du dig kvävd av din partner. Inte nog med att din flickvän styr och ställer med dig, utan hennes föräldrar tar hennes parti i konfliktsituationer och använder sig av hot och utpressningsmetoder.
Ingenstans i ditt brev så mycket som antyder du att det fortfarande finns några positiva känslor kvar från din sida. Min slutsats blir därför att det främst är självmordshoten som hindrar dig från att göra slut.
Det är en helt orimlig livssituation som du befinner dig i. I längden är det ohållbart för er båda. Om det nu är som din flickvän säger, att hon inte kan leva utan dig, hur ska det då gå för henne om du till slut mår så dåligt att du hamnar på sjukhus? Naturligtvis skulle det vara fruktansvärt om hon tog livet av sig som en direkt följd av att du avslutade förhållandet, men du kan inte offra resten av ditt liv och avstå från allt som fyller ditt liv med mening.
Det framgår inte om ni bor tillsammans, vilket påverkar det rent praktiska om ni ska gå skilda vägar. Men det kommer vara svårt nog för dig att göra slut, så jag tycker att du ska se till att få hjälp på något sätt – antingen av dina anhöriga eller av någon professionell. Många gånger kan det i liknade situationer vara en framkomlig väg att ta hjälp av partnerns föräldrar, men i ditt fall ter sig den möjligheten närmast vara utesluten.
Om din tjej har kontakt med psykiatrin kan du be att få följa med och träffa hennes behandlare. Har hon inte det kanske du kan föreslå henne att ni går tillsammans och pratar med en parterapeut (eller vänder er till ungdomsmottagningen – beroende på hur gamla ni är) med utgångspunkt i era konflikter. Förhoppningsvis kan du med hjälp av terapeuten få sagt det du vill och känner under lugna och kontrollerade former.
Du måste förstå att du inte är ansvarig för flickvännens liv och hon måste förstå att en relation aldrig kan fungera om den bygger på hot.
Vänlig hälsning,