Tappad livslust - ensam, känner skam och lever på existensminimum
Är en kvinna, strax under 50 som är dömd för resten av livet, utan möjlighet att komma vidare. Är i kronfogdens grepp sedan 10 år efter en skilsmässa och lever på existensminimun och kommer så göra minst lika länge till. Ingen hjälp finns att få. Dessutom fick jag ett första utbrott av herpes genetalis för några veckor sen. Var så sjuk, hade så fruktansvärt ont, känner sådan skam. Sökte ej läkare, låg hemma och skyllde på influensa. Är alltså singel sedan 10 år, de som visat intresse har sprungit fort när min ekonomiska situation uppdagats.
Nu har jag alltså fått ytterligare ett vidrigt livstidsstraff och ser mig totalt slut som kvinna/partner. Kommer aldrig våga släppa någon inpå livet igen, när jag nu har två så fruktansvärt avskräckande bördor. Skäms så oerhört och ser ingen ljusning. Får ofta frågan "varför jag är singel". Alla tror att jag är kräsen, vilket inte är sant. Saknar kärlek och närhet och kramar så det gör ont.
Har ett jobb jag trivs med och vuxna fina barn och några goda vänner. Dock är mina svarta mörka hemligheter mina egna. Ekonomin hindrar alla eventuella roligheter med vänner, så jag är oerhört begränsad.
Vet inte hur jag ska hitta någon mening med resten av livet. Älskar mina barn, men de är ju vuxna med egna liv också. Känner att min livsgnista börjar ta slut och jag bara gråter. Herpessmittan var droppen. Vet inte ens hur jag kunnat bli smittad. Känner mig så äcklig och smutsig. Psykologhjälp? Visst, men jag har inte råd!

Ingrid Gråberg svarar:
Efter tio ekonomiskt tunga år så har du nu också drabbats av en könssjukdom. Om det kan vara till någon tröst så är du inte ensam om det sistnämnda. Enligt uppgifter från RFSL så är det upp emot 30 % av befolkningen som bär på viruset – många utan att veta om det.
Att flera lider av samma sak –vare sig det handlar om sjukdomar eller dålig ekonomi - innebär inte att den enskildes lidande blir mindre, men i fallet med din herpes kanske skammen kan minska om du inser att sannolikheten är hög att flera personer i din omgivning bär på samma virus och att det kan drabba vem som helst, till exempel läkare, industriarbetare, fotbollsproffs, lärare och affärsbiträden.
När det gäller din ekonomi, så undrar jag om du verkligen uttömt alla möjligheter att komma ur ”kronofogdens grepp”, om du till exempel har provat att ansöka om skuldsanering. Med tanke på att du beskriver dina problem som dina egna mörka hemligheter, så får jag en känsla av att du inte är en person som lättvindigt söker hjälp hos andra. Det är inte svårt att föreställa sig hur hopplös situationen kan kännas för dig och inte blir det lättare av att du inte har någon att dela dina bekymmer med. Även när tillvaron och framtidsutsikterna kan te sig nattsvarta, så finns det oftast saker man kan göra för att få till stånd någon form av förändring. Det är dock inte så lätt att se dessa möjligheter när man befinner sig mitt i det nattsvarta och känner sig omringad av hinder. Därför behöver man någon att bolla idéer med.
För den som inte lever på existensminimum är det lätt att säga att pengar inte är allt här i livet eller att lycka inte kan köpas för pengar, men för den som inga pengar har är det inte alls lika lätt att påminna sig om allt det underbara och fina i livet som inte kostar så mycket som ett öre – särskilt inte om man är omgiven av människor som har råd att åka på semester, gå på restaurang och teater och så vidare. Du har med andra ord rätt att känna dig ledsen, besviken och arg över din situation.
Risken är att du fastnar i en offerroll där du upplever tillvaron som meningslös och hopplös. För att ta dig ur den rollen kanske du både behöver ta mod till dig och prata med närstående, och se till att du får en professionell samtalskontakt.
Vänd dig i första hand till din husläkare och be om en remiss till psykolog eller kurator. Upp till tio besök brukar man kunna få och ibland kan det till och med finnas möjlighet till utökat antal gånger. För dessa besök betalar du en mindre avgift tills du nått upp till högkostnadsbeloppet på 900 kr, sedan är det gratis året/perioden ut.
Med vänlig hälsning,